Hlavní obsah

Hrad vystaví slavný portrét Rudolfa II. od Hanse von Aachena

– Praha

Slavný portrét císaře Rudolfa II. od německého malíře Hanse von Aachena instalovali odborníci v Císařské konírně Pražského hradu. Zapůjčený obraz bude součástí autorovy velké monografické výstavy, která začne 1. července.

Foto: Milan Malíček, Právo

Slavný portrét císaře Rudolfa II

Článek

Rudolfův portrét je nejznámější panovníkovou podobiznou, která se objevuje v četných publikacích i učebnicích.

Rudolfův portrét je nejznámější panovníkovou podobiznou, která se objevuje v četných publikacích i učebnicích.

Rudolfův portrét je nejznámější panovníkovou podobiznou, která se objevuje v četných publikacích i učebnicích. Zapůjčilo ho Kunsthistorické muzeum ve Vídni, které je spolu s Suermondt Ludwig Museem v Cáchách a Správou Pražského hradu pořadatelem putovní výstavy.

Rudolfův portrét je nejznámější panovníkovou podobiznou, která se objevuje v četných publikacích i učebnicích. Zapůjčilo ho Kunsthistorické muzeum ve Vídni, které je spolu s Suermondt Ludwig Museem v Cáchách a Správou Pražského hradu pořadatelem putovní výstavy.

Pracovníci služby specializované na transport uměleckých děl přinesli do výstavní síně obraz v klimatizované schránce. Restaurátoři jej v rukavičkách vyňali, pečlivě prohlédli a prosvítili speciálními lampami. "Kontrolovali jsme, jestli je vše v pořádku, jestli stav obrazu odpovídá stavu, v jakém ho odváželi z Cách," řekla restaurátorka Radana Hamsíková. Stejným procesem prošly i všechny ostatní obrazy připravené na výstavu.

Malíř byl císařovým přítelem

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková. Německý malíř Hans von Aachen se narodil v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem. Jeho rodina pocházela z Cách, proto si začal říkat von Aachen (z Cách), toto přízvisko si zvolil poté, co ho habsburský císař povýšil v Praze do šlechtického stavu. Rudolf II. si umělce oblíbil a učinil jej svým dvorním malířem.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková. Německý malíř Hans von Aachen se narodil v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem. Jeho rodina pocházela z Cách, proto si začal říkat von Aachen (z Cách), toto přízvisko si zvolil poté, co ho habsburský císař povýšil v Praze do šlechtického stavu. Rudolf II. si umělce oblíbil a učinil jej svým dvorním malířem.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková. Německý malíř Hans von Aachen se narodil v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem. Jeho rodina pocházela z Cách, proto si začal říkat von Aachen (z Cách), toto přízvisko si zvolil poté, co ho habsburský císař povýšil v Praze do šlechtického stavu. Rudolf II. si umělce oblíbil a učinil jej svým dvorním malířem. Do Prahy se von Aachen přestěhoval v roce 1601. Pro císaře pracoval jako malíř a nákupčí uměleckých děl. Zúčastnil se například jednání o zakoupení Dürerovy Růžencové slavnosti, která dodnes zůstala v Praze. Po smrti Rudolfa II. působil na dvoře jeho následovníka Matyáše I. Zemřel v Praze v roce 1615 a je pohřben v chrámu sv. Víta na Hradě.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková. Německý malíř Hans von Aachen se narodil v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem. Jeho rodina pocházela z Cách, proto si začal říkat von Aachen (z Cách), toto přízvisko si zvolil poté, co ho habsburský císař povýšil v Praze do šlechtického stavu. Rudolf II. si umělce oblíbil a učinil jej svým dvorním malířem. Do Prahy se von Aachen přestěhoval v roce 1601. Pro císaře pracoval jako malíř a nákupčí uměleckých děl. Zúčastnil se například jednání o zakoupení Dürerovy Růžencové slavnosti, která dodnes zůstala v Praze. Po smrti Rudolfa II. působil na dvoře jeho následovníka Matyáše I. Zemřel v Praze v roce 1615 a je pohřben v chrámu sv. Víta na Hradě.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková. Německý malíř Hans von Aachen se narodil v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem. Jeho rodina pocházela z Cách, proto si začal říkat von Aachen (z Cách), toto přízvisko si zvolil poté, co ho habsburský císař povýšil v Praze do šlechtického stavu. Rudolf II. si umělce oblíbil a učinil jej svým dvorním malířem. Do Prahy se von Aachen přestěhoval v roce 1601. Pro císaře pracoval jako malíř a nákupčí uměleckých děl. Zúčastnil se například jednání o zakoupení Dürerovy Růžencové slavnosti, která dodnes zůstala v Praze. Po smrti Rudolfa II. působil na dvoře jeho následovníka Matyáše I. Zemřel v Praze v roce 1615 a je pohřben v chrámu sv. Víta na Hradě. Von Aachenovy obrazy odrážejí vkus Rudolfa II. a především Rudolfovu touhu po smyslnosti póz a eleganci protáhlých postav, což ho řadí k hnutí manýrismu severní Evropy. Podle jeho obrazů vzniklo mnoho rytin. Von Aachen svou tvorbou široce ovlivnil manýristický styl a řadí se mezi nejvýznamnější německé malíře.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková. Německý malíř Hans von Aachen se narodil v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem. Jeho rodina pocházela z Cách, proto si začal říkat von Aachen (z Cách), toto přízvisko si zvolil poté, co ho habsburský císař povýšil v Praze do šlechtického stavu. Rudolf II. si umělce oblíbil a učinil jej svým dvorním malířem. Do Prahy se von Aachen přestěhoval v roce 1601. Pro císaře pracoval jako malíř a nákupčí uměleckých děl. Zúčastnil se například jednání o zakoupení Dürerovy Růžencové slavnosti, která dodnes zůstala v Praze. Po smrti Rudolfa II. působil na dvoře jeho následovníka Matyáše I. Zemřel v Praze v roce 1615 a je pohřben v chrámu sv. Víta na Hradě. Von Aachenovy obrazy odrážejí vkus Rudolfa II. a především Rudolfovu touhu po smyslnosti póz a eleganci protáhlých postav, což ho řadí k hnutí manýrismu severní Evropy. Podle jeho obrazů vzniklo mnoho rytin. Von Aachen svou tvorbou široce ovlivnil manýristický styl a řadí se mezi nejvýznamnější německé malíře.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková. Německý malíř Hans von Aachen se narodil v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem. Jeho rodina pocházela z Cách, proto si začal říkat von Aachen (z Cách), toto přízvisko si zvolil poté, co ho habsburský císař povýšil v Praze do šlechtického stavu. Rudolf II. si umělce oblíbil a učinil jej svým dvorním malířem. Do Prahy se von Aachen přestěhoval v roce 1601. Pro císaře pracoval jako malíř a nákupčí uměleckých děl. Zúčastnil se například jednání o zakoupení Dürerovy Růžencové slavnosti, která dodnes zůstala v Praze. Po smrti Rudolfa II. působil na dvoře jeho následovníka Matyáše I. Zemřel v Praze v roce 1615 a je pohřben v chrámu sv. Víta na Hradě. Von Aachenovy obrazy odrážejí vkus Rudolfa II. a především Rudolfovu touhu po smyslnosti póz a eleganci protáhlých postav, což ho řadí k hnutí manýrismu severní Evropy. Podle jeho obrazů vzniklo mnoho rytin. Von Aachen svou tvorbou široce ovlivnil manýristický styl a řadí se mezi nejvýznamnější německé malíře. Výstava, která představí na osm desítek děl, měla premiéru v Suermondt Ludwig Museu v Cáchách. Obrazy zapůjčily mimo jiné pařížský Louvre, Britské muzeum v Londýně, Ermitáž v Petrohradu i četná muzea a soukromé sbírky v Rakousku, Německu a České republice.

Rudolfův portrét namaloval von Aachen zřejmě v roce 1605. V Praze byl portrét naposledy vystaven před 13 lety. Podle expertů obraz dokazuje, že von Aachen byl nejen Rudolfovým dvorním malířem, ale i jeho přítelem a důvěrníkem. Na portrétu ho totiž nijak neidealizoval, zachytil věrnou císařovu podobu v době, kdy už panovník ztrácel vliv nad říší. Na diváka shlíží unavený smutně působící muž s váčky pod očima, vráskami a šedivými vlasy a vousy. Tento Rudolfův portrét tím vyniká mezi desítkami či stovkami dalších jeho podobizen, které se už v té době věšely na významných místech a v některých domácnostech, řekla spoluautorka výstavního projektu Eliška Fučíková. Německý malíř Hans von Aachen se narodil v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem. Jeho rodina pocházela z Cách, proto si začal říkat von Aachen (z Cách), toto přízvisko si zvolil poté, co ho habsburský císař povýšil v Praze do šlechtického stavu. Rudolf II. si umělce oblíbil a učinil jej svým dvorním malířem. Do Prahy se von Aachen přestěhoval v roce 1601. Pro císaře pracoval jako malíř a nákupčí uměleckých děl. Zúčastnil se například jednání o zakoupení Dürerovy Růžencové slavnosti, která dodnes zůstala v Praze. Po smrti Rudolfa II. působil na dvoře jeho následovníka Matyáše I. Zemřel v Praze v roce 1615 a je pohřben v chrámu sv. Víta na Hradě. Von Aachenovy obrazy odrážejí vkus Rudolfa II. a především Rudolfovu touhu po smyslnosti póz a eleganci protáhlých postav, což ho řadí k hnutí manýrismu severní Evropy. Podle jeho obrazů vzniklo mnoho rytin. Von Aachen svou tvorbou široce ovlivnil manýristický styl a řadí se mezi nejvýznamnější německé malíře. Výstava, která představí na osm desítek děl, měla premiéru v Suermondt Ludwig Museu v Cáchách. Obrazy zapůjčily mimo jiné pařížský Louvre, Britské muzeum v Londýně, Ermitáž v Petrohradu i četná muzea a soukromé sbírky v Rakousku, Německu a České republice.

Výstava je putovní, začala v Cáchách, pokračuje v Praze a skončí ve Vídni. Na Hradě výstavu slavnostně zahájí prezident Václav Klaus 29. června v Rudolfově galerii Pražského hradu, na místě, kde měl císař Rudolf svou obrazárnu. Výstava potrvá od července do 3. října.

Reklama

Výběr článků

Načítám