Momentálně vychází kolekce čtyř CD k padesáti rokům činnosti Spirituál kvintetu. Jsou na nich vybrané písničky z let 1960 až 2010 a také písně renesanční a vánoční. Z kolika skladeb jste na tuto reprezentativní kolekci vybírali?

Vybírali jsme z asi 350 písniček a musím říct, že to někdy bylo velice těžké. Ne pokud jde o prezentaci typů písniček, které jsme na tomto výběru chtěli mít. Bylo to těžké třeba proto, že jsme některé písničky nahráli s různými interprety několikrát a bylo složité rozhodnout se, jaké nahrávce dáme přednost. Ten výběr samozřejmě nemůže být dokonalý, toho jsem si vědom. Myslím si ale, že to podstatné – totiž zachycení typů inspirace a dobových i personálních proměn – tam je. Z tohoto pohledu je to výběr reprezentativní.

Podle jakého klíče jste písničky na čtyři cédéčka rozdělili?

Podle logiky, která se dobře sleduje. Na sbírce je tedy vidět, jak se kapela vyvíjela, jak od jednoduchých začátků kráčela k složitějším písničkám i aranžím. Tento výběr také posluchači umožňuje rychle si vybrat to, na co má chuť. Kdo si bude chtít poslechnout něco z našich začátků, sáhne po prvním cédéčku. Kdo chce slyšet Nedvědy, vezme druhé. Na třetím albu zpívá a hraje současná sestava a na čtvrtém jsou renesanční a vánoční skladby.

Našel jste při přípravách této kolekce nějakou perličku?

Pro mě to často bylo objevování věcí, na které jsem už dávno zapomněl. Nejde jen o konkrétní písničky, našel jsem i skladby, o kterých jsem vůbec nevěděl, že jsme je natočili. Na kompilaci je třeba ukázka našeho živého vystoupení i s reakcí diváků, která je velice bezprostřední a dnes už málo slyšená. Neobjevil jsem ale nic, nad čím bych vyloženě žasl.

Které období existence Spirituál kvintetu považujete za nejsilnější?

Nechtěl bych nějaká období vyzdvihovat a jiným křivdit. Pro mě je příjemné, že každá sestava měla něco, co stálo zato připomenout. Ať už repertoár, hlasy nebo způsob interpretace. Spirituál kvintet se proměňoval. Dnes děláme aranžérsky složité písničky.

Když je ale postavím vedle naivních skladeb z našich počátků, bere mě, že v těch starších skladbách zpívají nezkušení mladí lidé, kteří mají elán a strašně je baví to, co dělají. Vždycky si říkám, že každý, kdo ve Spirituál kvintetu udělal nějakou práci, se zasloužil o to, že po padesáti letech stále hrajeme a zpíváme a máme tím pádem docela příjemné zaměstnání.

Některé vaše písničky u nás zlidověly. Slyšel jste někdy nějakou verzi, která ve vás zanechala rozpačitý dojem?

My tohle v kapele moc neřešíme. Je ale pravda, že některé písničky z našeho repertoáru byly velmi dobové. Proto mi dnes přijde trošičku zvláštní, když je někde slyším s textem, který jejich původní atmosféře vůbec neodpovídá. Jsem si však vědom toho, že to takhle v kumštu chodí a v muzice vůbec.

Kdysi jsem pracoval na Ochranném svazu autorském v komisi pro otázky umělecké tvorby. Tam se tyto věci řešily často. Autoři, jejichž písně byly předělané a někdy třeba i zvulgarizované, se snažili bránit. Ukázalo se ale, že ani z právního hlediska proti tomu obrana není. Písničky žijí svým životem a nikomu není možné zakázat, aby si na nějakou udělal svou verzi textu.