Hlavní obsah

McFerrin zase čaroval, s Bittovou i odvážnými fanoušky

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Druhý pražský koncert nadžánrového amerického muzikanta Bobbyho McFerrina splnil nemalá očekávání, která jsou na mezinárodní hvězdu jeho formátu kladena. Dodal typickou mcferrinovštinu i ten malý krůček navíc, kterým se posunul dál v neustálém hledání nových možností.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Bobby McFerrin v Praze (5. května 2010)

Článek

McFerrin zahájil sólo improvizacemi, krteré jsou už jeho zmlsanými posluchači vnímány téměř jako standardní. Když za zpěvu ve svém záhadném idiolektu rozeznívá svůj hrudník nebo vyrábí syntezátorově-motorové mručení mikorofonem přiloženým na krk, může to vyvolávat dojem, že není nic lehčího, než si takhle hrát. Jenže smysluplně improvizovat a zůstat uvolněný a spontánní může být ta největší dřina.

První unikátní moment nastal s příchodem Ivy Bittové. Ta ovládla sál lyrickým projevem beze slov s příklonem k ozdobným arabským či africkým motivům a zatímco zpívala první hlas, McFerrin jí k tomu svým hlasem i tělem dodal perfektní doprovodnou kapelu. Dan Bárta, který si zopakoval svou předloňskou spolupráci s americkým experimentátorem, Bittovou nezastínil, ale odvedl kvalitní práci.

McFerrin část publika možná zaskočil tím, že první polovina představení se vůbec nevztahovala k novému albu Vocabularies, k němuž se váže aktuální turné. Až v posledním bloku představil dirigenta Rogera Treece, který se na jeho unikátním zvuku výrazně podílel a spolu s asi třicetičlenným sborem dovedli show do mohutného, strhujícího finále, v němž se pokusili rozpustit hranice improvizace a vážné hudby.

Soustředěný, ale hravý

Jestliže začátek koncertu představoval standardní mcferrinovskou kvalitu, kterou můžete znát ze starších záznamů, těžko zaškatulkovatelné pasáže z alba Vocabularies, které spojují sofistikovanost Mozarta s jazzovými postupy a feelingem afrických lidových zpěváků, posunuly jeho styl o další krok před současníky.

Přitom všem zůstal McFerrin soustředěný i hravý současně. Z pozice lačného dítěte zkoumá možnosti zvuků a nikdy nedává své hudbě šanci, aby oblékla černý frak a zkostnatěla. Nekončícími zvukovými i slovními vtípky (jazzová impovizace na téma zhasnout či rozsvítit světla v sále) nebo napodobováním zvuků z říše přírody vás udržuje ve střehu.

Profesionálně využil i komický efekt příchodu malého dítěte, které se naučilo větu "Nice To Meet You", ale dále v angličtině nebylo schopno komunikovat. Do podobné pozice dítěte se ale dostal i odvážlivec z publika, který si chtěl s Bobbym zaimprovizovat, jenže na pódiu nebyl schopen dát dohromady něco kloudného. Ono "hraní si" je totiž lehké jen zdánlivě. U McFerrina funguje, protože je podpořeno nejen extrémním talentem, ale i  zkušeností.

Celkové hodnocení: 90%

Reklama

Výběr článků

Načítám