Bývalý kytarista punkové kapely Hellbender psal první krátké povídky pro vlastní internetový magazín Foodbox. Současně pracoval jako reportér ve Washington Post Magazine a v časopise Double-Take.

Tak vznikly nejrůznější texty, které později posloužily jako předloha dalším, tentokráte již realističtěji pojednaným příběhům. Titulní povídka jeho jediné sbírky Všechno zpustošené, všechno spálené se později dostala do reprezentativní antologie amerických autorů.

Téma zklamání či vyčerpání vlastním životem

Ústředním tématem všech devíti příběhů je zklamání či vyčerpání vlastním životem. „Myslím, že mě lákají lidé, kteří porážejí sami sebe,“ říká autor.

Jeho hrdinové, až na několik výjimek výhradně muži, představují opuštěná, bloudící individua na cestě za štěstím, kterého nikdy nedosáhnou. Setkávají se s neporozuměním, odmítáním i lhostejností, tedy s postoji, které charakterizují také je samotné.

Aniž by si to uvědomovali, pociťují hluboký zmatek, nicméně nemají nikoho, kdo by nabízel rozhřešení. Každé ráno se probouzejí v nepohodlí, ať už fyzickém, nebo duševním. Nikdy jim nejde o život – dny plynou úplně obyčejně a všechno se děje jakoby mimoděk.

Záliba v lidských figurkách

Zálibou v lidských figurkách se autor nikterak netají. V roli vypravěče se stává nezúčastněným pozorovatelem, který až cynicky konstatuje skutečnost. Jeho snaživě pravdivému stylu se vymyká pouze poslední, titulní, povídka. Příběh hlavního hrdiny umístil do doby Vikingů a nechává mu nad hlavou létat fantaskní příšery.

Právě to však posouvá Towerovo umění dál a pomáhá mu přerůst tradiční povídkářství vstříc modernitě.

Hodnocení: 90 %