Ten příběh je jako z pohádky. Warís Díriová se narodila v rodině kočovných pastevců koz a jako 13 letá uprchla před nuceným sňatkem. Na své několikadenní cestě za svobodou přešla sama poušť, aby se dostala k babičce do hlavního města Mogadishu. Ta ji přijala a záhy poslala ke známým do Londýna, kde dívka pracovala po dobu dospívání jako uklízečka na somálském velvyslanectví.

Pak ale začala v jejím rodišti válka a stále ještě negramotná Warís se měla vrátit domů. Zvolila radši úděl ilegálního bezdomovce. Štěstí stálo při ní, když se seznámila a spřátelila s prodavačkou Marylin a když potkala hvězdného fotografa Terryho Donaldsona. Pak už její cesta vzhůru nabrala směr i spád a vyvrcholila, když Warís jako top modelka přiznala světu, že stejně jako mnohé její vrstevnice byla v rámci barbarské tradice v dětství obřezána.

Sherry Hormannová vycházela při psaní scénáře ze stejnojmenné autobiografické knihy přičemž dbala důsledně na to, že tvoří víc než pouhý přepis, že výsledkem její práce musí být svébytné dílo, film. Děj vystavěla jako napínavý příběh novodobé Popelky, dostatečně zábavný, aby pak podstata jeho sdělení skutečně šokovala v nejlepším smyslu toho slova.

Sledujeme Warísinu cestu z největší bídy až na vrchol společenského žebříčku, kde dnes – ať se nám to líbí nebo ne – stojí modelky většinou výš, než je zdrávo. V tomto případě to však bylo ku prospěchu věci, neboť z vrcholu showbyznysu je slyšet lépe a dál než ze Somálské pouště. A Warís se rozhodla svůj další život zasvětit boji proti této kruté a nedůstojné tradici.

Šetření krutostmi

Film ovšem netěží jen z atraktivního tématu. Krutostmi šetří tak, aby se neokoukaly až k necitelnosti a naopak se snaží připoutat pozornost diváků k charismatické ústřední postavě a jejímu osudu. Velmi důležité bylo obsazení, představitelka Warís musela být dostatečně krásná, aby mohla hrát špičkovou modelku a zároveň být dobrou herečkou, která vyjádří proměňující se pocity ženy, která i když prožívá slávu, uvnitř cítí trvalou bolest. Liya Kebede, modelka s drobnými hereckými zkušenostmi, splňuje obojí výtečně. Je to nádherná a už napohled citlivá bytost, která si získá diváky od prvních záběrů.

Hormannová se naštěstí nespokojila s precizním obsazením titulní role. Skvělá Sally Hawkinsová, laureátka Zlatého globu a Stříbrného medvěda Berlinale za „nesnesitelně“ pozitivní, rozesmátou hrdinku filmu Happy Go Lucky, má v roli Warísiny kamarádky Marilyn kouzlo i vtip stejně jako drsná agentka Lucinda ve skvělém podání Juliet Stevensonové. A medvědovitého fotografa hvězd Terry Donaldsona hraje Timothy Spall tak, že je sám dokonale k sežrání.

Květ pouště je film, který určitě stojí za vidění nejen pro své velké téma. Je dobře natočený, má spoustu přenosných emocí, výborné herecké výkony i to, co by člověk u takového tématu ani nečekal, totiž vtip. A konec konců pokud jde o téma, stojí za to si alespoň uvědomit, že co je pro nás dnes už naprosto samozřejmé, jinde ještě zdaleka není vybojováno. A nemusí se to týkat jen ženské obřízky.

Celkové hodnocení: 80 %