Hlavní obsah

Restaurátoři objevili stovky let staré detaily Giottových maleb

Řím

Neznámé detaily maleb slavného italského malíře Giotta (asi 1267-1337), které byly lidským očím po staletí skryty, objevili italští restaurátoři s využitím ultrafialových paprsků v kapli Peruzziových v bazilice Santa Croce (sv. Kříže) ve Florencii. Nyní plánují zpřístupnit původní malby divákům pomocí speciálního softwaru. Napsala to v pondělí agentura Reuters.

Foto: Alessandro Bianchi , Reuters

Detaily odkryly ultrafialové paprsky

Článek

"Odkryli jsme dosud neznámé prvky Giottova díla," potvrdila ředitelka restaurátorské laboratoře ve Florencii Isabella Balleriniová.

Náročný projekt nedestruktivního testování ve 12 metrů vysoké kapli Peruzziových, kterou Giotto vymaloval kolem roku 1320, zahájila v minulém roce více než desítka restaurátorů a výzkumníků. Cílem čtyřměsíčního výzkumu bylo získat informace, které by posloužily pro budoucí restaurace.

Během projektu však tým objevil detaily, které pouhým okem nebyly viditelné. "Bylo to něco opravdu úžasného. Věděli jsme, že můžeme zjistit něco zajímavého. Ale pod ultrafialovým světlem najednou všechny ty mdlé malby, které byly zničeny starými zásahy, neskutečně ožily. Ty výjevy jsou opět trojrozměrné. Můžeme vidět záhyby šatů, výrazy tváří," prohlásila členka restaurátorského týmu Cecilia Frosininiová.

Foto: Alessandro Bianchi, Reuters

Restaurátorka v bazilice Santa Croce (sv. Kříže) ve Florencii

Tyto původní malby ze 14. století byly na začátku 18. století přetřeny bílou barvou, aby se vytvořil prostor pro novou výzdobu. V roce 1840 restaurátoři novou vrstvu opět odstranili. Používali ovšem techniky běžné v jejich době, které k originálním dílům nebyly příliš šetrné. Některé poničené části Giottových maleb navíc domalovali a některé nevýrazné části zase zvýraznili.

V roce 1958 pak restaurátoři odstranili to, co jejich předchůdci v 19. století přidali, a nechali pouze zbylé části původního Giottova díla.

Virtuální prohlídka

Při současném restaurování se podařilo objevit skryté detaily viditelné pouze díky ultrafialovým paprskům. Vystavit je jejich neustálému ozařování by bylo podle odborníků nejen nepraktické, ale pro malby i škodlivé. Jedinou cestou jak dílo i s dosud neznámými detaily divákům zpřístupnit představuje finančně nákladný projekt, který by umožnil návštěvníkům sledovat virtuální kapli na obrazovkách počítače.

"Je nemožné, aby s námi kdokoliv sdílel stejné překvapení a emoce, které zažíváme, když tu jsme ve tmě a obrazy před námi najednou ožívají. Doufám však, že se nám podaří získat dostatek financí, abychom pomocí ultrafialových paprsků zmapovali celou kapli a mohli ji pak díky speciálnímu softwaru představit široké veřejnosti," dodala Frosininiová.

Foto: Alessandro Bianchi, Reuters

Bazilika Santa Croce ve Florencii

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám