Na koncertech v Rudolfinu jste tentokrát řídil díla Schumanna a Martinů. Bylo to kvůli výročím obou autorů či váš vlastní výběr?

Určitě ne kvůli výročím. Vybírám si skladatele, kteří mne přitahují svou tvorbou, a Robert Schumann a Bohuslav Martinů k nim patří. Navíc jsem chtěl využít skvělé hornové sekce orchestru s Ondřejem Vrabcem a nastudovat s nimi Schumannův Koncert pro čtyři lesní rohy.

Jste od mládí velký obdivovatel orchestru ČF i českých skladatelů. Před dvěma lety jste řídil Martinů Dvojkoncert, nyní další jeho dvě díla. Jak je přijímán v Anglii?

Právě skončil v Londýně velký festival české hudby, kde byla hrána hlavně díla Martinů. Závěrečné dva koncerty s BBC Orchestra a London Philharmonic, řízené Jiřím Bělohlávkem a Vladimírem Jurowským, měly v programu díla Martinů a Janáčka tak jako většina koncertů festivalu a setkaly se s velkým zájmem anglického publika. To pro mě není překvapení, Martinů obdivuji dlouho a postupně chci s ČF uvést jeho hlavní díla. Chci, abychom spolu účinkovali i na letošních BBC Proms v Londýně s 6. symfonií.

Při minulých koncertech Beethovenových symfonií s ČF i nyní jsem si všiml, že přestavujete orchestr a měníte ustálený posez hráčů. Je to tak?

Určitě. Chci dosáhnout co nejlepší zvukové podoby díla a myslím si jako znalec a interpret starší hudby, že tvar orchestru, jak se ustálil tehdy, by měl být měněn podle současných dobových požadavků k dosažení skladatelem zamýšleného tvaru a s ohledem na prostor, ve kterém se hraje. Já často měním postavení kontrabasů i bicích.

Letos vás uvidíme v Praze ještě v květnu na Pražském jaru. S čím přijedete?

Konečně budu mít možnost pražskému publiku předvést dva z mých souborů, které jsem založil – English Baroque Soloists a Monteverdi Choir. V Rudolfinu devátého května předvedeme naši interpretaci Bachovy Mše h moll v autentické podobě.

Dirigent John Eliot Gardiner se chystá v květnu na Pražské jaro.

Dirigent John Eliot Gardiner se chystá v květnu na Pražské jaro.

FOTO: ČTK

A kdy v Praze uslyšíme váš další soubor Orchestre Révolutionnaire et Romantique?

Zatím nás nikdo nepozval, ale doufám, že jednou i k tomu dojde, protože bychom u vás rádi zahráli i Bedřicha Smetanu – třeba nádhernou Mou vlast.

Jak prosperuje vaše značka Soli Deo Gloria?

Velice dobře, vydali jsme několik nahrávek počínaje Bachovými kantátami či s hudbou k pouti do Španělska Camino de Santiago, některé Brahmsovy symfonie. O vše je zájem, ale na podrobnosti byste se musel zeptat mé manželky, která firmu vede. Já se starám o hudbu.

A nejen o ni, máte také farmu. Jak to všechno stíháte?

Je to už rodinná tradice a pobyt na venkově s prací na farmě je doplňkem k mé hudební činnosti. I tady v Praze musím telefonovat s mými spolupracovníky, co je nového. Dobytek totiž postihla infekce a budeme muset všechny očkovat nebo utratit nakažené.

Co vás letos ještě čeká?

Natočení Čtvrté Brahmsovy symfonie, rád bych se zaměřil i na dílo Johanna Christiana Bacha, který je neprávem méně znám než jeho otec Johann Sebastian. A po nedávném vydání DVD s Berliozovými Trojany bych je chtěl vydat i na CD.