Scorsese a DiCaprio se sešli k filmové spolupráci počtvrté (historické Gangy v New Yorku, životopisný Letec a oscarová gangsterka Skrytá identita) a opět z jejich spolupráce vzešlo působivé a atraktivní dílo, které se tentokrát žánrově pohybuje na pomezí hororu, psychologického thrilleru a dobové detektivky. Základ ke scénáři Laety Kalogridisové poskytla románová předloha Dennise Lehana, podle jehož knížek už vznikly filmy Tajemná řeka a Gone Baby Gone.

Film za víkend vydělal 40 miliónů dolarů

Fakt, že jde o napínavý žánrový film bez větších uměleckých ambicí, se nejspíš také zasloužil o to, že Prokletý ostrov měl nejúspěšnější start ze Scorseseho a DiCapriovy filmové čtveřice: během víkendu utržil v severoamerických kinech na čtyřicet miliónů dolarů.

Zpočátku vše dělá dojem, že půjde právě jen o klasickou detektivku, jejíž děj se odehrává na začátku padesátých let, tedy ještě v čase silných ozvěn druhé světové války. Dvojice detektivů, Teddy Daniels a Chuck Ayle (DiCaprio a Mark Ruffalo), přijíždí na ostrov pátrat po záhadě zamčeného pokoje: z pečlivě střeženého ústavu pro psychicky narušené zločince, obklopeného jen věčně rozbouřeným mořem, strmými skalami a v nich jeskyněmi plnými krys, zmizela vražedkyně.

Detektivka s psychohororovými prvky

Oba detektivové tedy začínají vyšetřovat v tísnivém prostředí, kde se vězni-chovanci bez výrazu tváře a jako bez vůle k životu pohybují dlouhými chodbami, bezútěšnými tak jako jejich budoucnost na prokletém ostrově. Snad právě toto prostředí způsobuje, že se Teddymu stále častěji vybavují vzpomínky na děsivé válečné zážitky zejména při osvobozování koncentračního tábora v Dachau i na další traumata, která v nedávné minulosti prožil.

A úměrně s tím, jak se stupňují jeho migrény, přidává se k detektivní zápletce stále více prvků psychologického dramatu a hororové atmosféry, která dovede film až do závěrečného zvratu.

Scorsese režíruje s vysokou profesionalitou, chvílemi se sice až opájí vytvářením atmosféry, která se tak několikrát přehoupne do bezmála kýčovitého barvotisku, ale v zásadě umí děsit výtečně. Leonardo DiCaprio podává další výborný výkon svého stabilně stoupajícího hereckého umění, výborně mu sekunduje Mark Ruffalo a podle očekávání nikterak nezaostává ani Ben Kingsley v roli ředitele ústavu a Max von Sydow jako doktor Neehring.

Prokletý ostrov je celkově velmi vydařený oddechový film, jehož napětí sice poněkud zkazí závěrečný zvrat, ale předtím si divák užije dvě hodiny dobré zábavy.