Festival ostravských činoherních divadel Ost-ra-var 2010 (volně překládám jako Sršení východního slunce) bude pokračovat Strindbergovou Hrou snů v režii Jiřího Nekvasila v Aréně. Ideálního manžela Oscara Wildea bude hledat v Divadle A. Dvořáka Janusz Klimsza. První den přehlídky, odlétne s Ibsenovou Divokou kachnou v režii Jana Mikuláška u Bezručů.

Nekamenujte Radoka

Pak až do neděle jako na drátkách: Bavič Joe Penhalla a znovu Klimsza ve Zkušebně Divadla A. Dvořáka, Těsnohlídkova nesmrtelná Bystrouška, a Klemens v Divadle loutek, Balabánův a Motýlův Bezruč?! Martina Františáka v Divadle Petra Bezruče.

A Sofoklův Oidipus Jana Mikuláška u Dvořáka, brilantní Brenpartija podle samizdatového českého pendantu ke Kurosawově Dodeskaden, knížky Tomáše Vůjtka ze syrového prostředí struskových hald. Kdo jiný – Klimsza v Aréně…

Už jenom výčet titulů prvních dvou dnů Ostravaru vede mne k provokativní úvaze jako předznamenání k rozborovým seminářům, které přehlídku v Ostravě staví nad kterýkoli jiný současný festival u nás. Studenti a kritici o zhlédnutých představeních diskutují, a tvůrci se nepromyšleným nejapnostem teatrologů umí bránit.

Před pár týdny jsem psal o Evženu Oněginovi, inscenaci desetiletí. Menší část recenzentů Puškinovo romantické téma spláchla. Diváky fascinuje. Špatně zakopaný pes smrdí od výroku šéfa Cen A. Radoka Karla Krále. Při nominacích na letošní Radoky prohlásil pro média, že před několik dny viděl na přehlídce Bezručů v Praze Orwellovo 1984 a Ibsenovu Divokou kachnu. A kdyby prý navštívil ty kousky v roce 2009, osobní nominace by je neminula. Výrok na pár facek!

Krize myšlení, ne divadla

Jakou hodnotu mají Ceny A. Radoka? Diletantství! Vystavují o současném českém divadle zkreslené a takřka bezcenné svědectví. To se i ve 21. století česká kultura realizuje pouze v Matičce Stolici Vltavské?! Koho ještě obrozují z popelnicových polí pražských s největší koncentrací divadelních pisálků na čtvereční centimetr?!

Dokud to nebude v tzv. prestižních výročních cenách jinak, budou směšné čím dál víc. Dáte mi za pravdu, až na uvidíte 1984, Hamleta, Bezruče?!, Ostatní světy a další kousky. Pánbů zaplať, že Ostravar je. I v čase krize divadelního myšlení, nikoli divadla.