Až do této chvíle však festival nemá výrazného favorita, dokonce lze říci, že opravdu silný zážitek tu letos citelně chyběl. Mluví se o tureckém filmu Med režiséra Semiha Kaplanoglu, hlavně proto, že je velmi dojemný, odehrává se v horách na úpatí Kavkazu, jeho hrdinou je nádherná příroda a malý chlapec a je krásně snímaný.

To je ovšem i ruský film Alexeje Popogrebského Jak jsem prožil toto léto, který se hned po uvedení vyhoupl do čela hlasování kritiků ve festivalovém deníku. Jeho děj zavede diváky na odlehlou meteorologickou stanici na dálné Čukotce, kde se odehrává drama mezi dvěma muži, drnými podmínkami a osudem.

Hollywoodský Goebbels

S velkými ambicemi šel do soutěže německý film Žid Süss – vzestup a pád, který natočil režisér Oskar Roehler jako příběh herce Ferdinanda Mariana, jenž ztvárnil titulní roli ve filmu Žid Süss z roku 1942, který vznikl na pokyn Goebbelse jako stěžejní dílo nacistické propagandy.

„Vidělo ho jen v Německu dvacet miliónů lidí, za hranicemi dokonce osmdesát miliónů, byl to obrovský hit,“ řekl v Berlíně Roehler, který se ve filmu hodně soustředil na postavu Goebbelse. „Moc jsem o něm před natáčením nevěděl, ale ve scénáři Klause Richtera mě velmi  zaujalo, jaká to je inteligentní a přesvědčivá postava. Vlastně působil jako velký boss v hollywoodském studiu – zacházel s herci jako s otroky, kontroloval všechny aspekty výroby, přepisoval scénář, krátil scény, diktoval jiné,“ dodal Roehler.

Problematiku náboženského nesváru, jak přežívá i po skončení války na území bývalé Jugoslávie, zase přivezla režisérka Jasmila Zbanic. Její film On The Path (Na stezce) je příběhem  páru, který se navzdory velké lásce dostane do takřka neřešitelné situace poté, co muž podlehne vábení ortodoxních muslimů a ona zůstává nevěřící.

Ke každému velkému festivalu patří i vyjádření pocty některému velkému filmaři, jubilejní Berlinale ocenilo jednu z nejlepších německých hereček Hannu Schygullu.