Dánské recenze kritizují "důchodcovské tempo" Havlova Odcházení

Hra Odcházení bývalého českého prezidenta Václava Havla v Dánsku nenadchla. Představení, které mělo premiéru v pátek 5. února ve třetím největším dánském městě Odense, vytýkají kritiky především rozvláčnost. Recenze nicméně potvrzují všeobecnou platnost tématu díla, pojednávajícího o nelehkém loučení politika s mocí, když nacházejí jeho paralely v současné dánské politice.

Podle nejčtenějšího dánského deníku Jyllands-Posten námět Havlovy satirické hry slibuje aktuální politický kus, který díky vstupujícímu komentujícímu hlasu "zapadá do kategorie absurdního divadla, které bylo ve východoevropských zemích v minulosti využíváno s velkou oblibou a talentem".

"Komedie Václava Havla ale bohužel nepřekypuje ani talentem, ani zábavností. Humor působí - pro dánské ucho - násilně a satiru jednání politiků, jejich milostných eskapád a jejich rétorických prohlášení jsme už viděli v podstatně vtipnějším podání v britském televizním seriálu Jistě, pane ministře," pokračuje Jyllands-Posten. "Režisér Per Smedegaard dělá, co může, zařazením významných pohledů i bezprostřední situační komiky, ale repliky jsou těžkopádné a náhlé pokusy o frašku vycházejí podivně naprázdno," dodává deník.

Kritický je k Havlově grotesce také deník Dagbladet Information, podle nějž se celý kus vleče "v tempu života domova důchodců". "Možná Václav Havel v oněch 20 letech, kdy nepsal dramata, ztratil kontakt s divadlem... Jeho dílo Odcházení (dánsky Afsked) z roku 2008 každopádně není pozoruhodné ani jako politický dobový portrét ani z hlediska scénografického. Je jen poněkud nudné," konstatuje zmíněný list.

Chybou může být režisér

Chyba nicméně nemusí být jen u Havla, ale rovněž u pětatřicetiletého režiséra Pera Smedegaarda, který možná nedokázal hru správně uchopit a nechává herce promlouvat v nevýslovně pomalém tempu, aby náhodou divákům něco neuniklo, dodává recenzentka deníku.

Kritika v regionálním listu Fyens Stiftstidende, zaměřeném na čtenáře ostrova Fyn s jeho metropolí Odense, je napsána s evidentním respektem k Havlovým uměleckým i státnickým kvalitám, ani její autorka ale neopomíná poznamenat, že děj Odcházení přes nespornou zábavnost poněkud postrádá spád. Nadbytečné jí připadají především některé výstupy komentujícího vypravěče.

Z hlediska tematického dánské recenze označují Havlovu hru takřka bezvýhradně za osobní vypořádání se českého exprezidenta s odchodem z úřadu, ba dokonce za pomstu jeho následovníkovi Václavu Klausovi, dokazují však současně všeobecnou platnost díla nacházením zřetelných paralel na dánské politické scéně.

Deník Fyens Stiftstidende kupříkladu srovnává vystřídání kancléře Riegera jeho nástupcem Kleinem v Odcházení se změnou ve vedení dánské Sociálně demokratické strany v 90. letech, kdy byl z postu šéfa "vystrčen" Svend Auken a na jeho místo nastoupil ambicióznější politik, současný dánský premiér Poul Nyrup Rasmussen. Pro herce Pera Pallesena, který ztvárnil v dánské inscenaci Havlova Odcházení hlavní roli kancléře Riegera, má přitom hra osobní rozměr, protože Auken byl v dětství jeho kamarád, píše Fyens Stiftstidende.