Vedle známého kostela Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze na náměstí Jiřího z Poděbrad na Vinohradech se mezi národní památky dostaly i pražský Dům u Černé Matky boží, klášter cisterciaček Porta coeli v Předklášteří, zámek Vimperk či zámek s opevněním v Pardubicích.

Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně na Náměstí Jiřího z Poděbrad vyniká překvapivě moderními detaily.

Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně na Náměstí Jiřího z Poděbrad vyniká překvapivě moderními detaily.

FOTO: www.srdcepane.cz, publikace Church of the Sacred Heart, foto: Mark Fiennes

Mnoho nových památek si připsalo Karlovarsko: Císařské lázně a Kostel sv. Máří Magdalény v Karlových Varech a kolonádu v Mariánských Lázních.

Dům u Černé Matky Boží

Dům u Černé Matky Boží

FOTO: fotobanka Profimedia

Vedle velkých staveb se mezi nejvýznamnější památky ČR dostaly drobné zajímavosti  jako zemědělská usedlost čp. 3 v Krníně, větrný mlýn v Kuželově, Dům čp. 92 „Dřevěnka“ v Úpici na Královéhradecku či hospodářský dvůr zámku v Zákupech a vodní hamr Dobřív.

Unikátní Slovenská strela

Jediným strojem v seznamu národních kulturních památek motorový vlak M 290.0 „Slovenská strela“.

František Pořádek, strojvůdce motorového vozu Slovenská strela, u vozu po první jízdě z Bratislavy.

František Pořádek, strojvůdce motorového vozu Slovenská strela, u vozu po první jízdě z Bratislavy.

FOTO: ČTK

Vůz M 290.0 vznikl v roce 1936 v továrně Tatra Kopřivnice. Jde o vůz se čtyřmi nápravami, který měl na svou dobu velmi moderní aerodynamický design. V podvozcích měl agregáty pohánějící vnitřní dvojkolí každého podvozku. Zvláštností vozu byl elektromechanický přenos výkonu navržený Josefem Sousedíkem. Když jel vůz rychlostí do 85 km/h, byl výkon přenášen elektricky, a pro rychlosti nad 85 km/h se dala sepnout mechanická spojka, a tak výkon motoru přenášet přímo. Vůz byl vybaven kotoučovými brzdami a litými koly.