V pestrobarevných teplých vodách Velké útesové bariéry žijí v bezpečném příbytku ze sasanek dvě oranžovobílé rybky: Marlin a jeho syn Nemo. Ovdovělý otec Marlin se snaží ochránit svého syna před všemi nástrahami, Nemo je - jako všechna mláďata - velmi zvídavý a navíc ho štve, jak ho táta pořád hlídá. Chce všechno prozkoumat, a tak jednoho dne opravdu vyrazí. Záhy je však unesen do akvária, kterým si vyzdobil ordinaci jistý zubař. Marlin se vydává na cestu k záchraně syna. Cestou se k němu připojí Dory - ryba s nejhorší krátkodobou pamětí a největším srdcem v oceánu.

Film Hledá se Nemo vznikl v produkci studií Disney a Pixar a natočili ho tvůrci filmů Příšerky, s. r. o., Život brouka a Toy Story: Příběh hraček v čele s režisérem a spoluautorem scénáře Andrewem Stantonem.

Insipraci našel autor v ordinaci

Stanton přitom vycházel z několika osobních prožitků. Kromě fascinace podmořským světem to byly vzpomínky na akvárium v ordinaci rodinného zubního lékaře. Díky rybičkám se prý na zubaře dokonce těšil. "Často jsem si říkal, že akvárium u zubaře je pro mořské rybky opravdu divné místo k žití. Nestýská se jim po domově? Chtěly by uniknout a vrátit se do oceánu?"

A pak tu byl vztah k vlastnímu synovi. "Když mu bylo pět let, šli jsme na procházku do parku. Tehdy jsem hodně pracoval a cítil jsem, že s ním trávím velmi málo času, že jej často postrádám. Zároveň jsem se ale přistihl, jak mu pořád dokola říkám "Nedotýkej se toho! Nedělej to! Spadneš tam!"" Doslova mě posedla myšlenka, že přehnaná starostlivost může z dobrého otce udělat špatného."

Jak namalovat rybu?

Pro experty na počítačovou animaci byl podmořský život dosud nejtvrdším oříškem už proto, že pracovali s malými tvory, u kterých je vyloučena gestikulace rukou a nohou. Během příprav navštěvovali mořská akvária, potápěli se v Monterey a na Havaji, vysedávali před hustě osídleným akváriem ve studiu, vyslechli přednášky od zkušeného ichtyologa.

"Zaměřili jsme se zejména na obličej, ale nechtěli jsme, aby postavy budily dojem pohyblivé hlavy na statickém těle. Když se potřebuje ohlédnout člověk, otočí pouze hlavu. Když chce totéž udělat ryba, pootočí hlavou jenom trochu a celé tělo se otočí za ní," říká jeden z hlavních animátorů Dylan Brown a profesor Adam Summers, který animátorům pomáhal, dodává:

"Ve většině animovaných filmů se ryby pohybují bez jakýchkoliv náznaků fyzické aktivity, což působí jako pěst na oko. Nepotřebujete být ichtyolog, abyste poznal, že je na tomto pohybu něco nepřirozeného - je to jako pozorovat klusajícího koně, který používá jenom dvě nohy. Pokud se v Nemovi ryby pohybují, je to znát i na jejich ploutvích. Způsob jejich pohybu navíc budí dojem, že jsou opravdu ve vodě. Týmu se skvěle podařilo vyjádřit rozdíly mezi životem v prostředí, kde postavu obklopuje nestlačitelná voda, a prostředím, kde ji obklopuje stlačitelný vzduch."

V češtině uslyšíme Ivana Trojana, Barboru Munzarovou, Jiřího Macháčka, Marka Páleníčka a Martina Štěpánka..