Hlavní obsah

Beckettovo Čekání na Godota zahájilo návrat Činohry na pražskou Novou scénu

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Málokterá hra se na jeviště vrací tak často jako Beckettovo Čekání na Godota. Možná i proto, že jen málokterá hra dává inscenátorům tak velké možnosti výkladu.

Článek

Tihle dva bezdomovci na zdevastované autobusové zastávce s reklamními panely s obrazy stromů a nápisy slibujícími v první části „Již brzy!“ a po pauze „Teď!“ neupínají k příchodu Godota žádné přehnané naděje. Škrty v textu je zbavily minulosti i budoucnosti, existují jen tady a teď a dobu čekání je třeba vyplnit hrou.

Zápasy v bahně i hurvínkovské inotace

Neboť jak říká Vladimír: „Jak ten čas letí, když je sranda.“ A sranda tedy rozhodně je.

Vladimír s Estragonem (či spíše Prachař s Matáskem) rozehrávají sled drobných skečů zčásti pro sebe, ale stále více pro pobavení publika. Od hurvínkovských intonací přes parodii bavičských výstupů, zápasy v blátě, do něhož jdou oba protagonisté zachraňovat Pozza oděni jen v slušivých plenkových kalhotkách, až po stoj na hlavě, vše se hodí, jen „když je sranda“.

Do ducha téhle taškářské dvojice docela dobře vpluje Pozzo (Ondřej Pavelka), méně už Lucky (Jan Kačer), jehož je třeba okřiknout: „Nepsychologizuj!“, aby bylo jasno. A veselo.

Žijeme v době, kdy je reklama silnější než realita

Publikum celkem vděčně přistoupí na tuto hru, ostatně vidina tříhodinové existenciální krutosti by je zajisté unudila k smrti. A tak výská a plácá za každý dobrý i laciný gag. A herci nabírají na jistotě – tu si vyřizují rodinné záležitosti, tu účty s kritikou, tu zažadoní o potlesk, s jistou improvizační neobratnosti zapojí do hry i zazvonivší mobil v hledišti.

Samuel Beckkett: Čekání na Godota

Překlad Patrik Ouředník, režie Michal Dočekal, scéna David Marek, kostýmy Hana Fischerová, dramaturgie Lenka Kolihová Havlíková.

Premiéra 16. 1. 2009 na Nové scéně.

Na tohoto Godota lze diváky nalákat jako na velkou zábavu. A co si z něho odnést? Nejspíš poznání, že žijeme v době, kdy reklama je silnější než realita a zábavnost než život sám.

Reklama

Související témata:

Související články

Vinohradské divadlo slaví Čapka

Sto dvacet let uplynulo od narození spisovatele, dramatika, básníka a novináře Karla Čapka. Připomene to pražské Divadlo na Vinohradech uvedením všech titulů...

Výběr článků

Načítám