Tvůrčí tým nejkrásnější divadelní budovy pro děti v Česku vnesl do scénografie, výtvarného řešení i do způsobu vodění loutek opravdu mnoho nového. Jako by poezie jednoho z nejvýsostnějších epiků českého básnictví opravdu vstoupila skrze pimprlové kejkle do duší a do srdcí malých i velkých diváků.

V říši výtvarné fantazie

Stará francouzská legenda o panně, netvorovi a o čaromoci lásky překonávající prokletí láká básníky neustále. Hned po válce přenesl v roce 1946 její půvab na filmový pás Jean Cocteau – s životní láskou Jeanem Maraisem v roli Zvířete.

U nás hororovou verzi uvedl na plátno Juraj Herz s Vlastimilem Harapesem coby Netvorem. Sluší se také připomenout, že Krásku a zvíře napsal Hrubín pro kouzelné a nenahraditelné prostředí českokrumlovského Otáčivého hlediště v zámeckém parku.

Výraznou složkou inscenace Divadla loutek je promítání animovaných obrazů, součástí scénografického řešení Dušovy výtvarné koncepce nádherné pohádky. Jejich autory jsou Michal Struss a Eva Janovská.
Bohužel mimo mateřskou scénu dochází k světelné deformaci obrazu. Vše je příliš tmavé. Doporučuji proto navštívit Krásku a zvíře spíše v Ostravě než ji zvát jinam.

Působivé jsou loutky takřka v životní velikosti herců, kteří je vodí zezadu a propůjčují jim vlastní ruce. Efekt živosti je takřka dokonalý. Motiv růže s citací nápěvu Rozvíjej se, poupátko, z Pyšné princezny je zdařilý méně, ponurá hudba Rudolfa Geriho ovšem doplňuje příběh po duchu vypravování.

Ve stylu Jiřího Trnky

Scénář loutkářské Krásky a zvířete ctí předlohu a drží styl Jiřího Trnky, věrného ilustrátora Hrubínových pohádek (tvarem tváří, účesů, chalupy, interiéru zakletého zámku). Ani marnivé sestry Krásky nejsou škaredé, Duša se vyřádil jen na jalových frajerech a senilech Filipcovi a Filipánovi. Vypravování je volné, emotivní.

To novátorské, čeho si všimla těšínská porota, je propojení loutek, voděných dvěma, třemi, v případě Zvířete čtyřmi, ale až sedmi vodiči, černého divadla a animovaných projekcí. Režijní práci s loutkami s větší částí souboru odvedla znamenitě Petronela Dušová, úpravu textu pro loutkáře má na svědomí Hermína Motýlová. Chválím moc.

Divadlo loutek Ostrava - František Hrubín: Kráska a zvíře. Režie, výtvarná koncepce a výprava Miroslav Duša, režijní práce s loutkami Petronela Dušová, úprava textu pro loutkové provedení a dramaturgie Hermína Motýlová, hudba, hudební režie a hudební nastudování Rudolf Geri, animace obrazu Michal Struss, Eva Janovská.