Nejste u nás poprvé. Jak si rozumíte s českými orchestry?

Velice dobře. Jak před dvěma lety s rozhlasovými symfoniky na festivalu Dvořákova Praha, tak nyní s Českou filharmonií. Navíc filharmonici jsou prvotřídní profesionálové, takže nám stačily dvě zkoušky. Líbí se mi i zdejší sál, pamatuji si ho i z vystoupení na Pražském podzimu před lety a oceňuji jeho výbornou akustiku.

V létě jste šokoval Rusko svou rezignací na místo šéfdirigenta a uměleckého ředitele Velkého divadla. Proč k tomu došlo?

Působil jsem tam osm let a bylo to velice náročných osm let. Ale během rekonstrukce hlavní budovy došlo k rozchodu mých názorů s administrativou divadla. Rekonstrukce se vleče velice dlouho, stojí mnoho peněz a úsilí a ne vždy byly moje názory respektovány, především na akustiku budovy. A protože jsem umělec a chci mít více času na práci i rodinu, tak jsem raději odešel.

Kdo vede nyní operu?

Nový šéfdirigent nebyl ještě jmenován, hudebním ředitelem se stal skladatel Leonid Desjatnikov. Já tam nyní běžně diriguji své inscenace, jako host ale působím hlavně v cizině.

Kde konkrétně?

Hlavně ve Skandinávii. Stal jsem se šéfdirigentem v dánském Odense, pracuji hodně i v Norsku. A hostuji i u dalších světových orchestrů, takže práce mám dost.

Co vás čeká po Praze?

Odjíždím teď do Švýcarska, kde diriguji Orchestra della Swizzera Italiana. Potom se chystám na koncerty v Londýně, Sidney, Miláně i ve Washingtonu. Diriguji i v operních divadlech, třeba v Paříži v Opera Bastille Musorgského Borise Godunova.