Hlavní obsah

Pražský Světozor uvede digitálně zrestaurovaného Kmotra i Někdo to rád horké

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražské kino Světozor uvede na sklonku roku unikátní sérii projekcí digitálně zrestaurovaných filmů světové klasiky. Diváci tak na plátně uvidí výsledky několikaleté práce amerických studií, která digitalizují legendy filmového plátna v nejvyšším rozlišení.

Foto: Profimedia.cz

Z filmu Kmotr

Článek

"Prvními třemi tituly, které kino Světozor od 27. prosince do 13. ledna uvede, budou filmy Někdo to rád horké z roku 1959 Billyho Wildera, Život je krásný z poloviny 40. let režiséra Franka Capry a Kmotr, kterého v roce 1972 natočil Francis Ford Coppola," řekl Jiří Šebesta z kina Světozor.

Nápad zrestaurovat klasické 35milimetrové filmy se zrodil v roce 2006. Tehdy technologie pokročila do stadia, kdy bylo možné zpracovávat obraz v takzvaném rozlišení 4K, označovaném jako ekvivalent běžného filmu. Za asistence Stevena Spielberga a Francise Forda Copolly byl nastartován několikaletý proces složitého restaurování filmů v rozlišení 4K.

Originál se těžko hledá

"Například u filmu Kmotr byla jedinou známou a opravdu zachovalou kopií filmu, která byla restaurátorům k dispozici, kopie s italskými titulky v obraze. Originální negativ filmu z archivu studia Paramount Pictures byl zase zčásti zničen a 21 minut bylo zcela nepoužitelných. Už jen získat kvalitní podklad pro digitalizaci tak nebylo vůbec jednoduché," uvedl dramaturg kina Světozor Ivo Andrle.

"Například u filmu Kmotr byla jedinou známou a opravdu zachovalou kopií filmu, která byla restaurátorům k dispozici, kopie s italskými titulky v obraze. Originální negativ filmu z archivu studia Paramount Pictures byl zase zčásti zničen a 21 minut bylo zcela nepoužitelných. Už jen získat kvalitní podklad pro digitalizaci tak nebylo vůbec jednoduché," uvedl dramaturg kina Světozor Ivo Andrle.

"Například u filmu Kmotr byla jedinou známou a opravdu zachovalou kopií filmu, která byla restaurátorům k dispozici, kopie s italskými titulky v obraze. Originální negativ filmu z archivu studia Paramount Pictures byl zase zčásti zničen a 21 minut bylo zcela nepoužitelných. Už jen získat kvalitní podklad pro digitalizaci tak nebylo vůbec jednoduché," uvedl dramaturg kina Světozor Ivo Andrle. Následná digitalizace byla zdlouhavá - bylo nutné doslova scanovat filmové políčko po políčku. A těch má film v jedné vteřině 24. Kmotr, Někdo to rád horké a Život je krásný se podle ředitele Světozoru Petra Jiráska řadí mezi první tituly, které se na plátně ve zdigitalizované podobě objeví. "V následujících měsících se diváci mohou těšit na další," zdůraznil.

"Například u filmu Kmotr byla jedinou známou a opravdu zachovalou kopií filmu, která byla restaurátorům k dispozici, kopie s italskými titulky v obraze. Originální negativ filmu z archivu studia Paramount Pictures byl zase zčásti zničen a 21 minut bylo zcela nepoužitelných. Už jen získat kvalitní podklad pro digitalizaci tak nebylo vůbec jednoduché," uvedl dramaturg kina Světozor Ivo Andrle. Následná digitalizace byla zdlouhavá - bylo nutné doslova scanovat filmové políčko po políčku. A těch má film v jedné vteřině 24. Kmotr, Někdo to rád horké a Život je krásný se podle ředitele Světozoru Petra Jiráska řadí mezi první tituly, které se na plátně ve zdigitalizované podobě objeví. "V následujících měsících se diváci mohou těšit na další," zdůraznil.

Projekce digitalizovaných filmů by v tomto pražském kinosálu nebyla možná bez projektoru standardu DCI Sony CineAlta 4K SRX-R220, který byl zakoupen i díky podpoře fondu kinematografie a občanského sdružení Pro-DIGI, podporujícího digitalizaci kinematografického průmyslu v České republice.

Reklama

Výběr článků

Načítám