Hlavní obsah

Rozpaky nad výchovou sběratelů v Čechách

Novinky, Igor Malijevský

Galerií, které skutečně vědí, co je to umělecká fotografie a mají nezbytné napojení na světovou uměleckou scénu, je u nás zoufale málo. Světlou výjimkou je Leica Gallery Prague (LGP), která pro českého diváka „objevila“ například Helmuta Newtona, Sebastiaa Salgada nebo Elliota Erwitta.

Článek

Postupem času se LGP stala pro českou fotografii nepostradatelnou a do jisté míry normotvornou. O to větší rozpaky vzbuzuje současná prodejní výstava „Edice 100“ (do 10. ledna), a to navzdory tomu, že jejím podstatným cílem je zřejmě podpořit činnost galerie na další rok.

Tato kolekce má podle LGP motivovat nové sběratele k nákupu fotografií. Český trh s uměleckou fotografií totiž fakticky neexistuje, na rozdíl od české fotografie, která je ve světě pojmem. Nabídka fotografií „Edice 100“ je pestrá a ceny jsou překvapivě asi čtvrtinové proti běžným cenám uměleckých fotografií na světovém trhu.

V tu chvíli zkušený sběratel (který se ovšem v Česku téměř nevyskytuje) zbystří a začne studovat doprovodný text k výstavě. Nedozví se však nic víc, než že se může stát majitelem originální signované ediční fotografie v nákladu 100 kusů. U fotografií není uvedena ani technika tisku, a bude-li mít tu smůlu, že se pustí do budování své sbírky o víkendu, nedozví se nic konkrétnějšího ani od personálu galerie.

Podrobnosti až v katalogu

Podrobnějších informací se dopátrá až v katalogu na webu a bude možná překvapen. Zjistí totiž, že originální fotografie, kterou si právě zakoupil, se autor osobně dotkl nanejvýš při podpisu. A ani to neplatí vždy: fotografie Jana Lukase jsou například signovány jeho dcerou. LGP totiž nabízí fotografie prosvícené z digitálního zápisu, tedy vysoce kvalitní reprodukce na fotografickém papíru signované autorem nebo dědicem.

Přinejmenším sporné je označení takovýchto tisků jako originál. Například podle Wendy Watrissové, umělecké ředitelky nadace Fotofest v Houstonu, která stála u zrodu světové sítě festivalů umělecké fotografie, se o originály v žádném případě nejedná. To by platilo pouze tehdy, byl-li snímek pořízen digitálním přístrojem a byl-li fotograf osobně přítomný tisku. A to u „Edice 100“ splněno není.

Na druhou stranu také v zahraničí se někdy prodávají signované reprodukce s přívlastkem „originál“ a to za podobné ceny. „Originál“ není právnický pojem a jeho výklady se v době nástupu nových médií mohou lišit.

Nebylo by ale právě proto vhodné budoucího sběratele co nejkonkrétněji, přímo na hlavním panelu, informovat? Co když se čerstvý sběratel pochlubí svým úlovkem někde v zahraničí a teprve tam mu vysvětlí, že není vlastníkem autorské zvětšeniny (což je právě běžný laický výklad slova originál)? Nebude třeba zklamaný?

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám