Je pravda, že námět na muzikál Excalibur přišel od vás?

Dá se to tak říct. Na začátku byl nápad producenta divadla Ta Fantastika Petra Kratochvíla, že by pro mě chtěli vyprodukovat muzikál. Potěšilo mě to, ale zároveň to přišlo v době, kdy jsem uvažoval o tom, že do žádného muzikálu už nikdy nepůjdu. Nápad na Excalibur jsem ale nosil v hlavě řadu let, vlastně od dob muzikálu Jesus Christ Superstar. Nikdy jsem si neřekl, kdy ho zrealizuji, měl jsem ho uložený a sám jsem si ho v duchu i obsadil.

Kým například?

Od začátku jsem věděl, že hudbu nemůže dělat nikdo jiný než Michal Pavlíček. Jeho styl mi k tomu tématu seděl. Když přišla nabídka, jel jsem za ním a řekl mu: Hele, už jsi dělal úplně všechno, jen ne muzikál. Pojďme udělat něco, co bude stát zato a pojďme to udělat pořádně. Jsme si názorově velmi blízcí, oba v současné hudbě cítíme absenci emocí a kumštu. Zdá se nám toho být spousta jenom na efekt. On na to kývl a pak už se spustila lavina.Přišli další spolupracovníci... Michal požádal Vlastu Třešňáka a on napsal krásné abstraktní texty, producenti oslovili divadelního režiséra Vladimíra Morávka a tak dále. Jak vidíte, spojilo se několik světů. Výsledek tomu odpovídá.Muzikál Excalibur je jiný než muzikály, na které jsme u nás dosud byli zvyklí.

V čem?

Neměl bych to prozrazovat, to by si měl divák objevit sám. Myslím si ale, že jsme schopni přitáhnout i ty lidi, kteří muzikály nemají rádi. Řadím se k nim také. Chceme je přesvědčit, aby se přišli podívat a aby na slovo muzikál změnili názor. On to vlastně není úplně muzikál.

Narážíte na to, že v týmu je spousta lidí z rockové oblasti a lze tedy očekávat větší "tvrdost"?

Kdo zná Michala Pavlíčka, dovede si představit, jakou hudbu asi napsal. No, tak já přece jenom něco prozradím: tenhle muzikál je zčásti velmi divadelní, zčásti jako by se odehrával na rockovém pódiu a chvilku je to muzikálová show. Režisér Morávek bere všechny tyhle žánry, míchá je dohromady a do toho zní nádherná, harmonicky košatá Pavlíčkova hudba.

Rozuměli jste si s Pavlíčkem od úplného začátku?

Excalibur vznikal tři roky a já si pamatuji, že když přinesl prvních dvacet minut muziky, pochopil jsem, že to bude nesmírně krásné.

Jaký máte vztah k legendě o králi Artušovi, ze které Excalibur vychází?

Víte, já v hlavě nosím spoustu nápadů. Dlouho je tam třeba námět na film, který ale asi nikdy nezrealizuju, protože se nehodí do téhle doby, je nekomerční. Mám i námět na román a další námět byl Excalibur. Přišel mi krásný v tom, že lidi v době, v níž se ta legenda odehrává, byli ochotni umřít pro čest, pravdu a rytířskost. To všechno je v muzikálu obsažené. Navíc je to úžasná báje, ve které je mystično, je to dobrodružné a o lásce. To mě bere od dětství.

Při vzniku muzikálu je vždy důležité, jaký tým na něm pracuje. Jaký je ten váš?

Může to znít jako fráze, ale parta je od začátku skvělá. Už na konkurzy přicházeli lidé, kteří třeba neměli s muzikálem žádné zkušenosti, ovšem sálalo z nich nadšení. Je tu docela bizarní spojení. Vedle Dana Hůlky jsem já, vedle mě Tomáš Hajíček ze skupiny Krucipüsk. Trochu se opakuje historie z muzikálu Jesus Christ Superstar. Tenkrát jsem řekl režisérovi Novotnému, že by v něm neměly hrát popové hvězdy, protože je to rocková modla. On mi odpověděl, ať ty správné lidi seženu a já mu pak doporučoval rockery. V Excaliburu je vedle hvězd spousta těch, které nikdo nezná. Jsem ale přesvědčen, že až nějaké dámy uvidí na pódiu Tomáše Hajíčka, do smrti na něho nezapomenou.