V Českém centru Praha je do 2. ledna otevřena výstava Kája Saudek and 60’s aneb Zlatá šedesátá komiksově. A v pondělí 7. prosince přineslo nakladatelství Albatros rozsáhlé a velkoryse pojaté dílo Muriel a oranžová smrt, které na vydání čekalo čtyřicet let.

Ukázky z tohoto komiksu, v němž Saudek po svém reflektuje invazi sovětských vojsk do Československa v roce 1968, jsou k vidění i na pražské výstavě. Ta prezentuje autorovo vrcholné dílo ze 60. let společně s řadou obrázků, které nikdy jako komiksy nevyšly a dochovaly se jen v autorských rukopisech.

Sexuální idol Jessie

Zábavný je kupříkladu soubor snímků kreslířova dvojčete, fotografa Jana, do nichž Kája dokresloval dialogy v bublinách. Na některých nelze přehlédnout sexuální idol 60. let, Saudkovu tehdejší snoubenku Olgu Schoberovou. Vnadná hvězda filmu Limonádový Joe byla také představitelkou krásné Jessie v komedii Miloše Macourka a Václava Vorlíčka Kdo chce zabít Jessii?, která odstartovala Saudkovu kariéru. Kromě komiksových rekvizit je Saudek v tomto snímku autorem titulků i veškerých propagačních materiálů včetně působivých variant plakátů.

Soudruhům nebyl po chuti

Saudek se věnoval komiksu navzdory tomu, že předlistopadová éra „literatuře negramotných“ příliš nepřála. Jeho sebevědomý rukopis s erotickým nádechem i schopnost akční zkratky nebyla tehdy soudruhům po chuti. V komunistickém Československu se Saudek cítil jako cizinec ve vlastní zemi, jeho tvorba byla příliš „americká“, její kritikové ji označovali za buržoazní kýč.

Vedle kreslení komiksů jako Honza Hrom (1968) či Pepík Hipík (1969) byl i výrazným propagačním grafikem (staral se třeba o úpravu časopisu Pop Music Expres). Na výstavě zcela vybočuje z komiksové řady jemná olejomalba Černošky z konce 60. let, která dokládá mnohem širší nadání muže často se podepisujícího Kája Sau.