Zda jde o allonym, tedy jméno žijící osoby, to ví jen on. Žádný zločin se nestal. Nesouhlasím však s „objevitelem“ Cempírkova autorství Zdenko Pavelkou, který v Salonu našeho deníku jako první zveřejnil pochybnost o autorovi i jeho jméno, že jde o „pátý čaj z jednoho pytlíku pigi“.

Je to kultivovaná próza s tématem, kterým česká tvorba nepřekypuje. Nemám důvod nevěřit Ivanu Binarovi, předsedovi poroty, že by jí zvlášť při anonymním hodnocení rukopisů nedal cenu znova. Při srovnání s prvotinou Rafinerie, kterou Cempírkovi vydal Labyrint v roce 2005, nebo loňskou knihou Autostop.cz se mi ukazuje, že by se musel vzepnout k většímu výkonu, dokázat citlivěji zacházet s češtinou a dát próze tvar. Je to rozsáhlejší povídka vyprávěná 18letou Vietnamkou z ČR, rozdělená několika vietnamskými legendami.

Autorství potvrdil David Jan Žák

S vědomím, že jeho „autorství“ potvrdil ve své e-mailové korespondenci kamarád David Jan Žák, který u téhož Labyrintu vydal nyní své Ticho, kladu si otázku, zda nejde a nešlo o promyšlenou reklamu.

Jako novinář, který s údajnou Lan Pham Thi udělal e-mailový rozhovor, se cítím podveden a ptám se dál, zda si někdo nezkouší, jakou míru mystifikace média i společnost snesou. Nejhorší by bylo, kdyby se ukázalo, že jde nyní o druhé dějství, po němž chladný režisér počítá ještě s několika dalšími. Jestliže Lan Pham Thi promluví, budeme vědět víc.