Divadelní a automobilová sláva Mladé Boleslavi se tak spojila do jednoho muzikálového titulu.
Šťastná byla i volba Radka Balaše, renomovaného muzikálového tvůrce, který s boleslavským souborem už úspěšně uvedl muzikály Josefína a Hello, Dolly! Balaš je autorem divadelní adaptace románu (a spolu s Jiřím Suchým i textů písní), režisérem a choreografem inscenace.

Příběh o tom, jak se z knihkupce Klementa a mechanika Laurina stali postupně výrobci jízdních kol, motocyklů a automobilů, se odvíjí od vyprávění mechanika Františka Projsy, jehož starší podobu vytvořil hostující Dalimil Klapka a mladou domácí herec Matouš Ruml.

Vedle technického ducha i milostná historka

Kromě okouzlení technikou, apelu na českého podnikatelského ducha a zvláště pak na strunu mladoboleslavského patriotismu se divák dočká i milostné historky se šťastnou svatbou v duchu Feydeauových frašek i temperamentních tanečních i pěveckých čísel.

Po dramaturgické stránce by scénáři tříhodinového muzikálu prospělo pár škrtů i vylepšení, například s dějem nesouvisející prezentace vynálezu helikoptéry či disproporční druhé půlky rozpadající se mezi sociální výstupy stávkujících dělníků a zbytnělou milostnou historku hraběte Kolowrata.

Inscenace má své jednoznačné vrcholy ve vtipně choreograficky pojatých závodech, při nichž diváci zapomínají, že jsou v divadle a fandí z celého srdce domácím hrdinům, ať už je to závodník Vondřich (Michal Slaný j. h.) nebo hrabě Kolowrat (Ota Jirák) s věrným Františkem.

Jedinou záhadou zůstává, proč autoři muzikálu zvolili hudbu Georga Gershwina a nepokusili se zalovit v bohaté nabídce domácí produkce z dob dědečků automobilů, jež by při vší úctě ke Gershwinovi tématu slušela lépe.

V každém případě je tu ale divácký trhák, aplaudovaný na premiéře vestoje. Dědeček automobil vjel do dějin mladoboleslavského divadla, a to nikoli jen jako jubilejní titul.