Po projekci svého nejnovějšího snímku Dobře placená procházka, který je záznamem stejnojmenného divadelního představení v Národním divadle, smíšenému česko-americkému publiku vyprávěl nejen, jak vznikal film i inscenace, ale například i to, jak se mu točily filmy v komunistickém režimu.

"Když je člověk mladý, není nic těžké. Jste arogantní, nebojíte se žádných problémů ani žádného nebezpečí, prostě jen jdete vpřed," odpověděl Forman na otázku americké divačky, jak těžké bylo natáčet filmy, když začínal. Zároveň se ale podle něj tehdy člověk naučil jisté formě diplomacie, na přání cenzorů sice ze scénáře některé věci vypustil, ale pak je stejně natočil.

Forman před promítáním filmu, který zachycuje představení jazzové opery Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra, podotkl, že američtí diváci bohužel přijdou o Suchého vynalézavou hru s češtinou. Po projekci ale řekl, že inscenace, jež vznikla v 60. letech, je nyní překvapivě aktuální, a to nejen v USA.

"Ta ironie na Dobře placené procházce je v tom, že je to taková moralistní pohádka o tom, jak peníze kazí člověka, což v těch 60. letech vůbec nehrálo roli, protože nikdo žádné peníze neměl. Takže vlastně je to aktuálnější dneska, než to bylo tenkrát," podotkl režisér.

Forman v poslední době pracoval na filmu o mnichovské dohodě, na němž spolupracoval s Václavem Havlem, natáčení ale zastavily problémy francouzských producentů. V současnosti pracuje na dalším projektu, zatím ale nechtěl prozradit podrobnosti.

Divákům, kteří jeho vyprávění často přerušovali smíchem, slavný režisér po projekci svého filmu líčil například to, jak se dostal k filmování svého Oscary ověnčeného snímku Přelet nad kukaččím hnízdem, anebo jak složité pro něj při práci na Dobře placené procházce bylo zvyknout si na to, že představení se na rozdíl od filmu každý den proměňuje.

Festival nových českých filmů se v kině BAMcinématek při Brooklynské hudební akademii letos koná již podesáté. Na přehlídce se dále představí nový film režisérky Marie Procházkové Kdopak by se vlka bál, jenž kombinuje prvky strašidelné pohádky O červené Karkulce s dětskou komedií a psychologickým dramatem pro dospělé. Dalším snímkem, který může newyorské publikum zhlédnout, bude dokumentární film René režisérky Heleny Třeštíkové. Obě režisérky se stejně jako Forman zúčastní promítání svých filmů.

Kromě projekcí filmů za účasti jejich tvůrců nabídne přehlídka ještě dokument o prvním českém prezidentovi Občan Havel, válečný snímek Václava Marhoula Tobruk, film Karamazovi režiséra Petra Zelenky a komedii U mě dobrý Jana Hřebejka. Přehlídka, kterou pořádá České centrum v New Yorku spolu s Brooklynskou hudební akademií, potrvá do 22. listopadu.