Asi nejzajímavější z oněch tří "slabých filmů" je komedie Ridleyho Scotta ŠVINDLÍŘI (MATCHSTICK MEN). Ano, čtete správně, režisér VETŘELCE a BLADE RUNNERA natočil komedii (jde o adaptaci poměrně slavné knížky). Nicolas Cage v ní hraje Roye Wallera, špičkového podvodníka, který (podobně jako třeba hoši v PODRAZu) připravuje jiné o jejich peníze pomocí svého pronikavého intelektu a improvizačních schopností.

Tento podvodník se za pomoci svého kolegy (Sam Rockwell) chystá provést jednu velikou složitou akci (samozřejmě jde o podvod), ale všechno se zkomplikuje, když se na scéně nečekaně objeví Royova cca. patnáctiletá dcera, kterou v životě neviděl (rozešel se s její matkou ještě když byla těhotná) a začne u něj bydlet.

Musí se nechat, že Cage hraje složitou postavu Roye dosti zajímavě. Roy ovšem není složitou postavou ani tak kvůli tomu, co prožívá a jak si rozumí nebo nerozumí s dcerou, ale hlavně kvůli tomu, že trpí jakousi nervovou poruchou (myslím, že ve filmu není přesně specifikováno jakou, ale zřejmě je obsesivně-kompulzivní), takže má občas trochu halucinace, bojí se velkých otevřených prostor, před otevřením dveří musí počítat do tří a místo "do prdele" říká "do Pygmeje".

Tedy, to poslední asi není psychická porucha, ale nejěký vtípek, který má zřejmě smysl pouze pro ty, kteří četli knihu. Každopádně, Cage tohohle úchyla zajímavě hraje a Ridley Scott jeho podivné stavy zajímavě režíruje a předvádí nám Royovy zvláštní stavy pomocí zvláštních kamerových kouzel.

Ovšem ty divné stavy jsou v divném kontrastu s tím, o čem film vlastně je. Všechny ty podvody a podrazy nejsou nijak dvakrát zajímavě vymyšlené, vztah Roye s dcerou ani s kolegou není nijak příliš zajímavý a někdy okolo poloviny filmu (dvouhodinového) jsem začal přemýšlet o čem to vlastně má celé být a jakou by takový divný příběh-nepříběh měl mít pointu.

Napadla mě prakticky jediná možnost a musím se pochválit, že jsem ji odhadl téměř přesně. Pokud chcete na ŠVINDLÍRE jít, tak prosím přeskočte následující odstavec, protože v něm budu mluvit o pointě filmu!

Ti bystřejší to asi už stejně tuší z dosavadního textu, ale pointa filmu je v tom, že celá ta "velká akce" je ušita jako podvod na Roye, jehož účelem je připravit ho o jeho (značné) úspory. Takže jeho dcera není jeho dcera (ve skutečnosti žádnou nemá) a jsou proti němu smluveni snad úplně všichni kolem něj, od jeho kolegy po jeho psychiatra. Tohle všechno se dozvíme asi 15 minut před koncem a pak následuje několik bízarních scén, které jako kdyby byly z úplně jiného filmu a natočené úplně jiným režisérem.

To byla tedy pointa filmu. Mne vůbec nepřekvapila a ještě horší to musí být u Američanů, kteří znají tu literární předlohu (i když netuším, jestli v ní náhodu ta pointa není nějaká úplně jiná). Největší vinu na nevydařenosti filmu rozhodně nese velmi špatný a velmi předvídatelný scénář (včetně toho "překvapivého" zvratu na konci). Upřímně řečeno vůbec nechápu, co mohlo vést Ridleyho Scotta k tomu, že se rozhodl tenhle scénář zfilmovat. Že by si chtěl dát menší "bokovku" před dalším velkorozpočtovým projektem?

Druhý film se jmenuje ČTYŘI PÍRKA - ZKOUŠKA CTI a i když vznikl také podle knihy, spousta lidí ho bude pravděpodobně pokládat za remake starého filmu, protože ona kniha byla zfilmována za posledních 90 let už nejméně půltucetkrát. Film vypráví o mladém Harry Favershamovi (Heath Ledger - PŘÍBĚH RYTÍŘE), hochovi z mírně lepší britské společnosti, který někdy koncem 19. století dobrovolně opustí britskou armádu když se dozví, že má odjet bojovat do Súdánu.

Nesnese totiž pomyšlení, že by byl odloučen od své snoubenky (tu hraje Kate Hudsonová, je podle očekávání krásná, ale typově naprosto nevhodná pro roli dámy z konce 19. století). Tento krok přinese Harrymu hluboké opovržení nejen od jeho bývalých přátel, ale i od snoubenky. Harry to nevydrží a vydává se tajně do Súdánu, kde se - nikým nepoznán - snaží svému regimentu tajně pomáhat.

Pochopitelně jsem nečetl knižní předlohu, ale řekl bych, že to bude klasická "červená knihovna". A nic proti červeným knihovnám! Není nic špatného na epickém osudovém příběhu hrdinství, odehrávajícím se na pozadí rozpálené pouště, v téměř magické době. Mnohé scény jsou vizuálně velmi zajímavé (především ty, ve kterých vidíte poušť, hodně statistů a bojovou akci), někdo by mohl dokonce napsat "překrásné". Film režíroval Ind Shekhar Kapur, který před 5 lety vzbudil v Hollywoodu pozdvižení svou KRÁLOVNOU ALŽBĚTOU a proto je překvapivé, že se vůbec nepokusil pojmout ČTYŘI PÍRKA z nějakého aspoň trochu zajímavějšího pohledu a natočil celý film sice řemeslně zručně, ale bez jakýchkoliv zajímavých nápadů nebo nadhledu.

Story se nese v nekompromisním duchu "Britové jsou vždycky v právu a každá země může být ráda, když ji kolonizují", případně "Každý správný černoch pomáhá Britům, protože jsou fajn" a některé scény, které mají být vrcholně dramatické, musí dnešnímu divákovi přijít skoro směšné. Přesto se na výsledek dá koukat (asi nejsnáze ze všech premiér tohoto týdne) a pokud zrovna máte náladu vidět něco mezi LAWRENCEM Z ARÁBIE a ANDĚLSKOU TVÁŘÍ, tak budete spokojeni (a je možné, i když ne pravděpodobné, že to Kapur natočil přesně takhle staromilsky záměrně).

A ve třetím filmu, který se jmenuje ROZVOD PO FRANCOUZSKU (LE DIVORCE) uvidíme shodou okolností také Kate Hudsonovou jako jednu ze dvou amerických sester (druhou hraje Naomi Wattsová). Zatímco jedna žije delší dobu v Paříži, kde ji (těhotnou) opustí její nevěrný manžel, druhá za ní přilétá z USA, aby ji morálně podpořila, a najde si zde starého bohatého milence. Po nějaké době přilétají další členové jejich americké rodiny, aby dali do pořádku tahanice kolem rozdělení majetku po rozvodu.

O nějaký globální děj ovšem nejde a film je především přehlídkou mírně zábavných scének na téma "V čem všem Američani vůbec nechápou Francouze a naopak", případn "V čem všem muži vůbec nechápou ženy a naopak". Důležité je slovo "mírně zábavných". ROZVOD PO FRANCOUZKU není komedie (a pochybuji, že měl být komedie), ale jakýsi "hořký pohled na (především ženský) svět", při jehož sledování byste se pravděpodobně měli občas pousmát, ale mezi pousmáními budete muset vydržet hodně nudy a strašnou spoustu hlavních, vedlejších i epizodních postav.

Film režíroval James Ivory a je dílem stejného tvůrčího týmu jako HOWARDS END, SOUMRAK DNE nebo PŘEŽILA JSEM PICASSA. Tento tým tentokrát nenatočil další vznešené britské drama, chtěl se pokusit o něco mírně rozvernějšího a zfilmovat knihu, která - soudě podle výsledného filmu - byla asi poměrně zajímavá a čtivá. ROZVOD PO FRANCOUZSKU je pro mě ovšem typickým příkladem nevydařené filmové adaptace knihy.

Z mnoha postav (které jsou pravděpodobně v knize podrobně představeny) zůstaly ve filmu jen jednoduché karikatury, postrádající smysl (a občas i základní logiku). A v knize se dá věta jako "Kabelka, hnána větrem, letěla nad pařížskými pestrobarevnými střechami" celkem snadno překousnout, ovšem když totéž vidíte na plátně, nezbývá vám, než přemýšlet, co je to za podivný ochočený vítr a jestli je ta (poměrně velká) kožená kabelka digitální nebo prostě na provázku.

Premiéry týdne

Kromě výše uvedených nic-moc filmů má ve čtvrtek premiéru ještě francouzský akční film SNOWBOARDISTA, který je podle všeho ještě mnohem, mnohem horší a zaplaťpánbůh jsem ho neviděl...

Ve zkratce...

George Lucas vyhrožuje tím, že po EPIZODĚ III znovu "vylepší" EPIZODY IV-VI, ale zdá se, že na tom pracuje průběžně. Při nedávném promítání EPIZODY IV si pozorní fanoušci všimli, že oproti poslední "speciální edici" jsou v ní další vylepšení ("opravené" světelné meče a digitální mraky tam, kde předtím žádné nebyly).

Tento týden se bude v Praze konat novinářská projekce MATRIX REVOLUTIONS a jak vidíte z (mnou cenzurované) e-mailové pozvánky, Warner Bros. si jsou vědomi popularity MATRIXu a stavu pirátství ve východní Evropě a neponechávají proto nic náhodě:

"Dovolujeme si Vás pozvat na jedinou novinářskou projekci filmu Matrix Revolutions. Projekce se koná dne [cenzurováno] v [cenzurováno) hodin v kině [cenzurováno]. Vzhledem k bezpečnostímu opatření Vás žádáme, aby jste si před vstupem do sálu vypnuli vaše mobilní telefony a nebrali fotografické přístroje a kamery.V sále bude před vstupem probíhat vizuální kontrola a také během projekce. V případě, že se někdo proviní vůči autorskému zákonu bude předán policii. Do sálu budou vpuštěny pouze osoby, které se prokáží platnou vizitkou redakce pro kterou pracují a vyplněným formulářem. Formulář lze zaslat zpět i emailem."

Doufejme, že se nikdo nepokusí propašovat do sálu kameru a že Warneři nebudou nuceni přistoupit k tvrdším opatřením:

MATRIX REVOLUTIONS má ve většině světa premiéru ve středu 5. 11. ve stejnou hodinu (u nás v 15:00). Já už ho viděl a mou dlouhatánskou recenzi najdete doufám už někdy o víkendu tady.

Jeden z čtenářů mi poslal link na zajímavé stránky www.zenskaveznice.cz, které jsou údajně dílem dámy, která si ráda "představuje sama sebe na místě hrdinek těchto filmů". Píšu "údajně", protože mě mate nápis "(C) Josef Ryšavý" dole na stránce. Jinak já sám mám k tomuto žánru vřelý vztah nejen proto, že v jednom z těchto filmů hrála moje sestra. Foto mé sestry je zde a jistě pro vás nebude problem představit si ji jako brutální dozorkyni.

Kultovní režisér Spike Jonze bude natáčet filmovou verzi kultovní knihy Maurice Sendaka WHERE THE WILD THINGS ARE. Mám matné tušení, že vyšla i u nás, ale nevím český název. Každopádně to nebude snadná adaptace. Podívejte se, jak vypadají její hrdinové.

Co dělají fanoušci Star Treku když nemají co na práci? Například zkoušejí co vydrží loď Enterprise v aerodynamickém tunelu ve větru o rychlosti 6600 metrů za sekundu.