Hlavní obsah

Petr Zelenka chce po Karamazových natočit "něco veselejšího"

– Londýn

Režisér Petr Zelenka se chystá po filmu Karamazovi natočit "veselejší" snímek, který by byl v kontrastu s vážným tématem jeho filmové verze Dostojevského románu. Nemíní se ale přitom podbízet publiku, protože na tom už po vlažném přijetí Karamazových podle něj v Česku příliš nezáleží. Zelenka to řekl v sobotu večer v Londýně po projekci Karamazových, která zahájila přehlídku věnovanou nejlepším českým filmům posledních 20 let.

Foto: Michal Procházka, Právo

Režisér Petr Zelenka

Článek

České publikum prý režiséra zklamalo. "Publiku záleží jen na žánru a na vážný filmy odmítá chodit," řekl Zelenka v souvislosti s malou návštěvností snímku, který dostal Českého lva pro film roku. "Takže já se o český publikum přestávám zajímat úplně," prohlásil Zelenka.

České publikum prý režiséra zklamalo. "Publiku záleží jen na žánru a na vážný filmy odmítá chodit," řekl Zelenka v souvislosti s malou návštěvností snímku, který dostal Českého lva pro film roku. "Takže já se o český publikum přestávám zajímat úplně," prohlásil Zelenka.

Na druhou stranu ale připustil, že reakce na jeho poslední film na webové Česko-Slovenské filmové databázi byly skvělé. "Takže byla malá návštěvnost, ale byla velká úspěšnost," dodal Zelenka. "Líbilo se to asi 85 procentům lidí a to je na český film hodně," poznamenal.

Foto: Právo

Ivan Trojan (vpravo) v hlavní roli Zelenkova filmu Karamazovi.

FOTO: Právo

Zelenka natočil v česko-polské koprodukci filmovou verzi představení Karamazových v Dejvickém divadle, jež vycházelo ze slavné dramatizace románu, kterou napsal Evald Schorm.

Angličané přišli o krásy češtiny

Při londýnském promítání v nabitém kině, před nímž lidé čekali na vrácené lístky, ale Zelenka s publikem potíže neměl. Diváci, mezi nimiž bylo mnoho Čechů a Poláků, živě reagovali na film i při následující debatě. Zelenka si také vysloužil potlesk reakcí na stížnost jedné divačky, podle níž se scénou, kdy při fiktivním televizním rozhovoru Dostojevského zastupuje loutka, slavnému autorovi vysmíval. Odmítl to s odůvodněním, že věnoval Dostojevskému tři roky profesionálního života. "Scéna je projevem respektu k někomu - ovšem českým způsobem," dodal.

Při londýnském promítání v nabitém kině, před nímž lidé čekali na vrácené lístky, ale Zelenka s publikem potíže neměl. Diváci, mezi nimiž bylo mnoho Čechů a Poláků, živě reagovali na film i při následující debatě. Zelenka si také vysloužil potlesk reakcí na stížnost jedné divačky, podle níž se scénou, kdy při fiktivním televizním rozhovoru Dostojevského zastupuje loutka, slavnému autorovi vysmíval. Odmítl to s odůvodněním, že věnoval Dostojevskému tři roky profesionálního života. "Scéna je projevem respektu k někomu - ovšem českým způsobem," dodal.

Při londýnském promítání v nabitém kině, před nímž lidé čekali na vrácené lístky, ale Zelenka s publikem potíže neměl. Diváci, mezi nimiž bylo mnoho Čechů a Poláků, živě reagovali na film i při následující debatě. Zelenka si také vysloužil potlesk reakcí na stížnost jedné divačky, podle níž se scénou, kdy při fiktivním televizním rozhovoru Dostojevského zastupuje loutka, slavnému autorovi vysmíval. Odmítl to s odůvodněním, že věnoval Dostojevskému tři roky profesionálního života. "Scéna je projevem respektu k někomu - ovšem českým způsobem," dodal. Zelenka připustil, že zahraniční publikum to s jeho filmem má těžší, protože "musí číst titulky a je ochuzeno o nádhernou češtinu". To je právě u tohoto filmu škoda, ale jinak publikum, které film vidí na Západě, je řádově inteligentnější než to, které to vidělo v Čechách, řekl režisér.

Při londýnském promítání v nabitém kině, před nímž lidé čekali na vrácené lístky, ale Zelenka s publikem potíže neměl. Diváci, mezi nimiž bylo mnoho Čechů a Poláků, živě reagovali na film i při následující debatě. Zelenka si také vysloužil potlesk reakcí na stížnost jedné divačky, podle níž se scénou, kdy při fiktivním televizním rozhovoru Dostojevského zastupuje loutka, slavnému autorovi vysmíval. Odmítl to s odůvodněním, že věnoval Dostojevskému tři roky profesionálního života. "Scéna je projevem respektu k někomu - ovšem českým způsobem," dodal. Zelenka připustil, že zahraniční publikum to s jeho filmem má těžší, protože "musí číst titulky a je ochuzeno o nádhernou češtinu". To je právě u tohoto filmu škoda, ale jinak publikum, které film vidí na Západě, je řádově inteligentnější než to, které to vidělo v Čechách, řekl režisér.

"Promítání v zahraničí bývají výjimečné akce, jako tady v Londýně nebo v muzeích moderního umění nebo na festivalech. To je výjimečné publikum. V Čechách to vidí publikum, které chodí běžně do kina, což je pestrá směska," dodal Zelenka.

Karamazovi si Zelenka vybral proto, že chtěl zaznamenat divadelní představení, které ho okouzlilo. A také proto, že chtěl natočit odlišný film, než byl jeho předcházející snímek Příběhy obyčejného šílenství.

Karamazovi si Zelenka vybral proto, že chtěl zaznamenat divadelní představení, které ho okouzlilo. A také proto, že chtěl natočit odlišný film, než byl jeho předcházející snímek Příběhy obyčejného šílenství.

Karamazovi si Zelenka vybral proto, že chtěl zaznamenat divadelní představení, které ho okouzlilo. A také proto, že chtěl natočit odlišný film, než byl jeho předcházející snímek Příběhy obyčejného šílenství. Nyní hodlá opět natočit něco v protikladu Karamazovým. Zatím nechtěl uvést podrobnosti svého dalšího projektu, který by mohl být v kinech za dva nebo tři roky. "Chystám se udělat něco veselejšího, ale také aniž bych se nějak podbízel publiku, protože publikum už teď v Čechách nehraje roli," prohlásil. "Teď už hraje roli jen nějaká pravdivost sám sobě."

Karamazovi si Zelenka vybral proto, že chtěl zaznamenat divadelní představení, které ho okouzlilo. A také proto, že chtěl natočit odlišný film, než byl jeho předcházející snímek Příběhy obyčejného šílenství. Nyní hodlá opět natočit něco v protikladu Karamazovým. Zatím nechtěl uvést podrobnosti svého dalšího projektu, který by mohl být v kinech za dva nebo tři roky. "Chystám se udělat něco veselejšího, ale také aniž bych se nějak podbízel publiku, protože publikum už teď v Čechách nehraje roli," prohlásil. "Teď už hraje roli jen nějaká pravdivost sám sobě."

Karamazovi byli prvním snímkem londýnské přehlídky To nejlepší z českého filmu 1989 až 2009, která bude pokračovat do konce týdne v kině Riverside Studios. V prostorách kina bude také od pondělí výstava ilustrací Petra Síse z jeho knihy Zeď - Jak jsem vyrůstal za železnou oponou.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám