Utrpení Kurdů přiblížil vítězný snímek nejprestižnější sekce New Currents a ceny FIPRESCI nazvaný Kick off (Výkop), v němž Shawkat Amin Korki líčí se smyslem pro tragikomedii osudy beznadějné komunity kurdských emigrantů, utíkajících před Saddámem Husajnem z Iráku. Usídlili se na jednom fotbalovém stadiónu, kde jednoho dne Asu uspořádá se svým beznohým bratrem a dívkou Hilin fotbalový turnaj, v němž vyzvou ještě Turky a Araby. Fotbalové utkání náhle odhalí celý rozměr jejich tragédie.

Hlavní porota moudře rozhodla o udělení dvou vítězných cen, aby nebyl opomenut vynikající snímek nové tváře korejského filmu So Sang-mina, který se netočí kolem „velké“ tragédie současného světa. Naopak křehký, sladce hořký film Jsem v průšvihu dokumentuje groteskní i bolestné karamboly druhořadého básníka, který těžce dospívá v dnešní Koreji.

Soon-wooovo bloudění se zračí už ve složitém vztahu k dívce z lepší rodiny Yuně, s níž se stále rozchází, ačkoli se od ní nedovede citově odpoutat. Zdařilé dialogy a přesné sugestivní situace ze života řadí inteligentní a křehký debut nad jalová i vulgární svědectví o teenagerském probouzení posledních let.

Intimní dramata

U nás jsme si nespravedlivě zvykli z korejské kinematografie oceňovat jen experimentátora s formou Park Chan-wooka (s filmy Oldboy a Žízeň) či dramatika korejské společnosti Bong Joonhoa – ve Varech běžela jeho Matka či Mutant.

Nicméně Soův film patří do stejně živé, ačkoli méně viditelné linie intimních dramat. Jejich hlavní představitelkou je režisérka Park Chan-ok, známá studií korejských mužů Žárlivost je moje jméno, která v Pusanu představila svůj druhý celovečerní titul Paju. Ten vyhrál cenu asijské sítě Netpac.

Autorka nám umožňuje nahlédnout do světa dnešních Korejek. V prostředí kdysi vojenského předměstí Soulu sledujeme málomluvné drama Yoongsika, žijícího s mladší sestrou tragicky zesnulé manželky. Veškerá pozornost se v Paju soustředí na vykreslení dospívající Eunmo, která ve vztahu ke švagrovi, bývalému demokratického aktivistovi a učiteli, objevuje ženské city.

Avšak pronásledována pocity viny a zodpovědností za smrt své starší sestry jej nedovede milovat – vyvine se v ní směs lásky a nenávisti.