Článek
Vachler však dále uvedl, že „ČFTA vybrala letos výtvarný film Marka Najbrta jako ušitý na míru hollywoodským zvyklostem – válka, Němci, Židé. Právě tento model, až na Vesničku mou, střediskovou a Kolju, otevíral Čechům brány k nominacím na Oscara. Poctu nejvyšší získaly Ostře sledované vlaky, nominovány byly snímky Musíme si pomáhat či Želary.“
Menší z nehorázností, které sdělení obnáší, je zapomnětlivost, neznalost či účelová demagogie člověka na postu ředitele významné filmové instituce. Nominace měly také Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko a Obecná škola.
Formulace je ale především urážlivá vůči členům akademie i tvůrcům, protože vyvolává dojem účelovosti výběru. Ani slovo o kvalitách filmu, ale jen o tom, že je „jako ušitý na míru hollywoodským zvyklostem“.
Do oscarového klání se vysílá film, který vyšel vítězně z hlasování akademie. Zdůvodnění tedy není nutné – Protektor dostal nejvíc hlasů. Vachler si však osobuje právo hlasování akademiků komentovat. V takovém případě by měl zatraceně vážit slova.