Vítězný snímek zachytil ozbrojeného detektiva při prohlídce domu v dezolátním stavu. Na první pohled to vypadá jako policejní razie proti narkomanům či zločincům. Ve skutečnosti jde o bankou zabavený dům a policista kontroluje, zda majitelé, kteří přestali kvůli finanční krizi platit své účty, objekt opustili.

„Při prvním pohledu jsme přesvědčeni, že víme, co na této klasické černobílé fotografii vidíme. Záhadu snímku odhaluje až k němu připojený titulek. Porota se shodla na tom, že skutečně dobrá reportážní fotografie by měla pozorovatele vybízet k přemýšlení, že by měla klást tolik otázek, kolik dává odpovědí,“ zní hodnocení předsedkyně poroty Marry Ann Golonové.

Výstava prezentuje vítěze v kategoriích Aktuality, Umění a zábava, Soudobé problémy, Lidé a události, Portrét nebo Sportovní akce; doplňuje ji dvanáct fotografií Jeana Revillarda ze Švýcarska, letošního držitele Ceny Prahy. Revillard ukazuje svět uprchlíků v řeckém městě Patras. „Proměnit vnímání imigrantů je těžké. Já se snažím fotografovat nejen bídu, v níž existují, ale i jejich odvahu a hrdost,“ řekl.

Téma světové hospodářské krize se překvapivě příliš neobjevuje – celou sérii jí však věnoval hlavní vítěz Anthony Suau, držitel rovněž 2. ceny v sekci Každodenní život. Silnými motivy jsou etnické nepokoje, migrace ilegálů přes moře do Evropy a sociální problematika.

Snímky zachycují prezidentskou kampaň Baracka Obamy, obrovské zemětřesení v Číně nebo letní olympiádu v Pekingu s rekordy Usaina Bolta. Mimo jiné se návštěvník seznámí se vzácnými sněžnými levharty, působivými elektronickými výboji vyvolanými výbuchem chilské sopky nebo masajskými válečníky bojujícími luky a šípy.

Do soutěže se letos přihlásilo rekordních 5508 fotografů ze 124 zemí a porota vybírala z takřka sta tisíce snímků. Z oceněných není jediný Čech.