Johanka vděčí za svůj úspěch, stvrzený i zahraničním turné a Cenou Thálie pro Lucii Bílou, kvalitnímu libretu Jiřího Hubače, poetickým písňovým textům Gabriely Osvaldové a hudbě Ondřeje Soukupa, jež ideálně naplňuje muzikálové nároky na romantickou vznosnost, historickou patinu i současný zvuk a především na dostatek emotivně působivých hitů. Odvíjí se v logicky gradujícím dramatickém tahu, který diváky nepustí ze svých osidel.

Nová Johanka je velkolepější

Johanka 2000 stvořila na miniaturní scéně Divadla Ta Fantastika divadlo velkého plátna. V tomto duchu pokračuje Johanka 2009, jež se ale snaží dostát i nárokům publika, hýčkaného „zázraky“ techniky. A tak i Johanka nabyla na vizuální i zvukové okázalosti.

Kostýmy Ľudmily Várossové našly barvitější a zdobnější variantu Romana Šolce a střízlivou, stylově čistou scénu Aleše Votavy nahradila opulentní, výtvarně však ne vždy ladící koláž Martina Hrušky sahající od inspirace gotickými obrazy po dotáčky ve stylu historických velkofilmů.

Zmizela myšlenka počítačové animace, jež ale nebyla jen oslněním módní technikou, ale měla devizu současného hodnotícího odstupu od příběhu. Stejně jako před lety nesou vítězný prapor Johanky z Arku představitelé stěžejních rolí. A to jak ti původní, tak i noví.

Zpěváci jsou z řad starých tváří i nováčků

Na jeviště se poprvé od narození syna vrátila Bára Basiková a sklízí zasloužený aplaus. Její Johanka dozrála hlasově i herecky, průzračná panna vzhlížející k nebesům získala na ženskosti, hořkosti a hloubce prožitku. Johanku si evidentně vychutnává do všech valérů, její hlas zní pevně, čistě a s velkou dávkou emocí.

Výrazově dozrál i výkon Kamila Střihavky v roli kapitána La Hira. Jeho sóla i duety s Basikovou patří k vrcholům. Z původního obsazení vynikl i Petr Dopita jako intrikánský Beaudricourt a jímavý Kat, Vilém Čok v rozmarném Dauphinovi a v neposlední řadě Vladimír Marek jako Operátor držící v rukou nitky příběhu a proměňující se s chameleónskou pružností do řady postav.

Z nováčků je velkým ziskem Ondřej Ruml v roli Raimonda a to jak pěveckým, tak i hereckým nasazením. Absolutorium patří i Ivaně Bednářové za vynikající pohybové ztvárnění Války spolu s Igorem Kolvou v roli Smrti.

Premiérový návrat Johanky se podobal jejímu triumfálnímu tažení na Orleans. Zaslouženě, protože patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co český muzikál vytvořil. To srdce, které nedokáže shořet ani na hranici, odevzdává Johanka divákům dál se stejnou štědrostí a láskou.