Pod mnoha vrstvami přemalby, které byly odstraněny, nalezli restaurátoři tvář holandského mistra s laskavýma očima známýma z dalších malířových studií vlastních portrétů. Obraz byl podle expertů z Rembrandtova muzea vytvořen v roce 1634, když bylo umělci 28 let. Pak ho zřejmě přemaloval jeden z jeho četných žáků. Malíř tehdy prožíval svoje nejlepší léta, dobře se oženil se Saskií van Uylenburgh a vedl velký ateliér v níž zaměstnával řadu adeptů malířského řemesla, kteří ze studijních důvodů kopírovali jeho obrazy. Jak se ukazuje, mistr jim občas dovolil přemalovat i svoje vlastní obrazy, které byly neprodejné. Dílna tak šetřila peníze.

Ruský aristokrat

Mluvčí muzea Anna Brolsmaová řekla, že Rembrandtův žák doplnil muži na obraze náušnice, bradku, vlasy na ramena a sametovou čapku, aby to vypadalo, že jde o ruského aristokrata. Při různých konzervátorských pracích portrétu od roku 1935 začali restaurátoři odhalovat, co leží pod přemalbou, avšak konečné práce udělala až skupina restaurátorů pod vedením odborníků z výzkumného projektu zaměřeného na díla Rembrandta, jehož cílem je prokázat pravost stovek děl. Skupina začala v roce 1995 zkoumat obraz v držení francouzského soukromého sběratele. Ačkoli portrét už jasně připomínal Rembrandta a nesl jeho podpis, vědci nejprve vyloučili, že je pravý, protože postrádal mistrovy finesy. Trvalo jim šest let, než odstranili vrstvy další malby skalpelem.

Zatím není jasné, jakou má obraz o rozměrem 70,8 centimetru krát 55,2 centimetru cenu, avšak v prosinci 2000 na aukci Christie"s v Londýně stál Rembrandtův Portrét dámy rekordních 19,8 miliónu liber, což je téměř 1 miliarda korun. Autoportrét není unikátní vzácností: Rembrandt jich namaloval desítky ještě v roce 1669, v roce svojí smrti, zvěčnil podobu svojí tváře na třech velkých obrazech.