Přestože ČT 1 odvysílala s obrovským ohlasem předešlých dvacet pokračování a příběh lékařů a lidí kolem obou Sovů si mohl každý připomenout, trpí nový scénárista Petr Zikmund a nový režisér Hynek Bočan potřebou navázat tak, aby souvislosti pochopil i trouba.

Stoprocentně je ale nepochopí. Polopatické slepování let je nepřehledné jako změť sestřiček, z nichž vrchní Huňková - Pěnkavová (Iva Janžurová) vybírá dvě pravé.

"Řízením osudu mám ještě jednoho syna a jednu dceru, která bude zanedlouho promovat," vypočítává aktiva primář Blažej (Josef Abrhám) před spaním manželce Ině (Andrea Čunderlíková). A není to všechno. Řízením osudu toho má víc.

Díl přináší i moudro starce. "Nebojte se, horší než život už to nebude," dí starý Sova (Ladislav Chudík) ku stařence poté, co jej z klimbání v domově seniorů vyruší s rentgenovými snímky v ruce. Kde je vzala, je úkol pro bystré hlavy. Dnes je často problém vyprosit si dokumentaci i v případě přechodu k jinému lékaři či život ohrožujících komplikací.

Prajednoduché dialogy

"Já tomu nemůžu pořád uvěřit, bylo to tak komplikovaný. Co kdyby si tě máma nevybrala," diví se mladý Pěnkava (Aleš Říha), syn vrchní sestry.

"Vybrala si mě," kníkne jeho milenka Kamila (Gabriela Csinová).

"No jo, ale co kdyby si tě nevybrala," otravuje on.

"Byla jsem dobrá," chlácholí oba ona.

"Ne, tys byla nejlepší," rezignuje on.

Není to zrovna oscarová milostná scéna, ale je to první milostná. S pravdou ven! Dialogy se v prvním díle takříkajíc nepovedly. Zčásti kvůli neschopnosti scénáristy dát jim spád a vyvarovat se zbytečných frází, zčásti proto, že chtěl diváky stůj co stůj seznamovat s jednotlivými osobami, snad aby se vyhl nabízejícím se náznakům a překvapením, které by oni nemuseli později pochopit.

Ani hudba se příliš nepovedla. Je jak z jiného světa, akčního, evokuje agresivitu: když se Sovovi blíží k domovu důchodců za tatíkem, muzika hřmí, jako by byli opásáni dynamitem, proškoleni v al-Kájda a rozhodnuti odpálit jej k nebesům. Naštěstí nesou jen bonboniéru, leč agresivita je průvodním znakem prvního dílu (nejen v hudební oblasti). A také zatracená smůla.

Charaktery se netříbí

V první scéně zemře pacient, ve druhé si obnoví poranění primář Blažej, MUDr. Čeňkovou (Eliška Balzerová) označí opilý soused Adámek za starou pannu (ona jí zřejmě je), nešika MUDr. Klobouk (Radek Zima) rozbije na sále infuzi a jinak klidná MUDr. Králová (Jana Štěpánková) jej sjede jako malého kluka. Zemřel jí totiž otec její dcery, kterého vlastně nesnášela. Je to ten mrtvý z úvodu...

Žádné tříbení charakterů se na úvod nekoná. Všichni jsou nervózní, slabí a opotřebovaní. I kameraman, jenž okoukal vedení stroje od Jihoameričanů z prostomyslných telenovel. Obraz má podobnou atmosféru, studenou, bez emocí, trochu proradnou.

Chyby v režii

A proč tolik záběrů na Pěnkavovic psa? Snad mu to v úvodním dílu sluší. Možná před natáčením snědl režisérovi svačinu a toto je způsob vyznamenání od ostatních, kterým už "rejža" lezl na nervy. Kdyby to byla detektivka, byl by zcela jistě vrah. Detektivka to ale není. Pravděpodobně.

Seriál stál pětasedmdesát miliónů korun a při jednoduchém matematickém dělení jich prvním dílem proteklo bezmála šest.

Nová Nemocnice je na startu. Následující tucet dílů může mnohé vylepšit, zvrátit a přitažlivě zašmodrchat. Mělo by to přijít jaksi automaticky, neboť sotva může být hůř než nyní, po zhlédnutí dílu úvodního.

Zatím platí: Bůh ochraňuj Štrosmajerovu éru.

Nemocnice na kraji města po dvaceti letech, Díl první - Tajemství,

Režie: Hynek Bočan, Scénář: Petr Zikmund, Dramaturgie: Ivo Pelant, Hudba: Zdeněk Barták, Kamera: Ivan Šlapeta, Hrají: Josef Abrhám, Eliška Balzerová, Andrea Čunderlíková, Josef Dvořák, Ladislav Frej, Ladislav Chudík, Iva Janžurová aj.