„Být na plakátech vedle Almodóvara je něco docela jiného než dostat třeba i Oscara v kategorii animovaný film. Účast v Cannes nás pasuje mezi filmařskou elitu bez kategorizace,“ řekl Právu producent Jonas Rivera. A stejně tak režisér Pete Docter a ostatní byli nadšeni tím, že právě jejich film se stal potvrzením toho, že rozdíly mezi animovaným a hraným filmem jsou definitivně setřeny.

Studio Pixar, které vyrobilo Vzhůru do oblak jako svůj desátý projekt, zároveň poslalo ke všem rohatým předpovědi, že animovaný film se po technické i obsahové stránce vyčerpal a ustoupí ze své již přes deset let trvající slávy. Pixar se o ni filmy od Toy Story přes Hledá se Nemo, Auta, Úžasňákovi až k Ratatouille a WALL-I bohatě zasloužil a nyní je to zase toto studio, které posouvá animovanou tvorbu dál – od příšerek a roztomilých žvanivých zvířátek ke světu lidí, navíc obyčejných a zdánlivě neatraktivních . 
Jeho nejnovějšími hrdiny jsou nerudný osmasedmdesátiletý důchodce Carl a osmiletý obtloustlý skautík Russell. Carl, který nedávno pohřbil ženu, se propadá do beznaděje osamělého stáří, Russell zaklepe u jeho dveří jen proto, že potřebuje získat bobříka péče o seniory.

Jejich společná pouť, na niž je vynese i s domkem „milión“ pestrobarevných pouťových balónků, pak nabízí divákům slzy smíchu i pláče, napětí, dobrodružství a hravost, jakou dnes vidíme ve filmu málokdy.
Je dobře využitou příležitostí k vtipné i dojemné oslavě krás života i filmu: zhuštěný běh Carlova života po boku milované ženy patří k nejdojemnějším scénám filmu i k nejkrásnějším připomínkám němé éry včetně časů, kdy stejně jako balónky i film byl ještě pouťovou atrakcí.

Především je však celý film dokonalým ztělesněním současné podoby hollywoodské továrny na krásné sny o světě, jaký existuje právě jen ve filmu, do něhož bylo, je a bude tak lákavé se nořit a zapomínat na všechno, co tvoří reálný svět za dveřmi biografu.

Investice, které se vyplatí

Budiž spravedlivě řečeno, že animované filmy jsou stále takovou sázkou na jistotu, že investicí do technicky i finančně nejnáročnějších projektů zatím nelze udělat chybu. Jedinou konkurencí Vzhůru do oblak může letos co do tržeb být fenomén Harry Potter a další animovaná tutovka Doba ledová 3 – Úsvit dinosaurů studia 20th Century Fox.

Film Vzhůru do oblak tedy vznikl s rozpočetem 175 miliónů dolarů , což je jen o 5 miliónů méně než nejdražší pixarovský film VALL-I. Ten vynesl přes půl miliardy dolarů, Vzhůru do oblak jen v USA od konce května tři sta miliónů a dalších téměř sto miliónů ve zbytku světa (kde ještě zdaleka neskončil). Nicméně nejúspěšnějším filmem v historii studia Pixar je Hledá se Nemo, jenž v roce 2003 vydělal téměř 900 miliónů dolarů.

Pixarovští tvůrci se nicméně halasně pyšní tím, že jejich filmy nevznikají jako výrobky, jejichž smyslem je vydělat, ale jako díla, která vycházejí z nitra autorů - a kdo nevěří, ať tam běží. "Carl je esencí našich dědečků – po mém má bílé vlasy – a také mnoha hereckých bardů, které jsme milovali a obdivovali: Spencera Tracyho, Waltera Matthaua a další. Stvořili jsme ho z toho nejvýraznějšího, co jsme si o svých dědečcích pamatovali,“ řekl v Cannes o hlavní postavě filmu Pete Docter.

Producent John Lasseter dodal: „Pro mě je nejdůležitější, aby bylo z příběhu cítit srdce, myšlení, emoce i zkušenosti jeho tvůrců.“

Vzhůru do oblak
USA 2009, 102 min.
Režie: Pete Docter, v českém znění: Vladimír Brabec, Martin Sucharda, Pavel Liška aj.