Expozice překračuje rámec moravského regionu. Je tu zastoupeno zhruba dvacet výtvarníků, kteří v 60. a 70. letech patřili ke klasikům středoevropského umění, jako třeba Věra Janoušková, Aleš Veselý, Ladislav Novák, Dalibor Chatrný, Svatopluk Klimeš, Pavel Nešleha nebo Magdalena Jetelová.

 Místo štětce popel, kouř a ohěň

Inspirativní vliv na jejich experimenty s ohnivým živlem měl zejména francouzský malíř Yves Klein, mystik a rosenkrucián, který řadu maleb a kreseb vytvářel pomocí otevřeného plamene.

Jak výstava krok za krokem dokumentuje, čeští a moravští tvůrci se kreativně zabývali akcemi či performancemi s ohněm, malovali a kreslili kouřem s pomocí zapálené svíčky nebo využívali ke kresbě či malbě černý popel.

Pro některé se hořák s plamenem stal stejně důležitý jako štětec nebo dláto. A vystaveny jsou v Ostravě i obrazy, v nichž se oheň objevil jako klíčový ikonografický motiv.

Autoři oheň brali jako pohromu i očistu

„Šlo mi o různorodost,“ říká Jiří Machalický. „Někteří tvůrci zobrazili oheň jako pohromu, jiní ho chápali jako očistný živel, další jako nedílnou součást života a jeden z předpokladů vzniku civilizace.“

Machalického kurátorský nápad je úžasný. Dosud nikoho nenapadlo dát tak unikátní kolekci dohromady.

Výstava, představující málo známou tvář českých a moravských výtvarných experimentů, je otevřená v Ostravě do 27. září. Doufejme, že její repríza se uskuteční i v Praze.