Široká ulice před salcburským Festspielhausem se několikrát za den mění v nejrušnější a zároveň nejslavnostnější místo města. Setkávají se zde domácí i zahraniční milovníci vážné hudby. Rakušanky oblečené v tradičních dirndlech nebo v bohatě zdobených róbách postávají na ulici, nastavují tváře slunci, listují programem a popíjejí šampaňské. Hosté přijíždějí v naleštěných veteránech, koňmo tažených kočárech i na kolech. Největší salzburská kulturní událost sezóny nenechává nikoho v klidu.

Vybere si každý

Před vstupem do koncertních hal se hledají lidé nabízející poslední vstupenky s těmi, kteří drží v rukou kartičku, že shánějí lístek. Návštěva festivalu není právě levnou záležitostí, cenu ale vynahradí dokonalý zážitek.

Přípravy na festivalový den

Přípravy na festivalový den

FOTO: Barbora Vaníčková, Novinky

Poslední volné vstupenky

Poslední volné vstupenky

FOTO: Barbora Vaníčková, Novinky

Z nepřeberného množství produkcí si vybere každý. Na náměstí vedle Dómu (Domplatz) je každoročně uváděno drama od Huga von Hofmannsthala Jedermann, jakási německá Libuše, jež zahájila vůbec první festival, který před 89 lety založili Hugo von Hofmannsthal, Max Reinhardt a Richard Strauss.

Hlavní myšlenku celého festivalu charakterizují Goetheova slova „Každý si zaslouží slavnost“. A platí doslova. Na náměstí Kapitelplatz je umístěno obří plátno a hlediště, z něhož mohou diváci denně sledovat přenosy operních představení i rozzářený hrad.

Koncert Vídeňské filharmonie pod vedením Riccarda Muttiho.

Koncert Vídeňské filharmonie pod vedením Riccarda Muttiho.

FOTO: Archiv salzburgerfestspiele.at

Hlavní dění se ale odehrává ve zmíněném Fesspielhausu (festivalový dům), který nabízí údajně největší jeviště v Evropě široké 100 metrů. Představení na něm může najednou sledovat 2179 diváků. Sál, který je součástí stavby vsazené částečně do skály, nabízí báječnou akustiku, kterou můžete ocenit například během koncertu Vídeňské filharmonie.

Vídeňská filharmonie

Představení Wienerfilharmoniker 3 rozezní sál energickou skladbou Arcana od Edgarda Varése. V jeho hudbě mají hlavní slovo především výrazné housle a hojně zastoupené efekty netradičních nástrojů jako činely a tympány. Navazuje výběr tří árií z Faust-Symfonie od Franze Liszta, dávající vyniknout především zvučným houslím a klarinetu. Představení je zakončeno závěrečným mužským chórem, jenž silnám hlasem rozechvívá obecenstvo Goetheovy slovy. Tenor Michael Schade dodává koncertu na jemnosti a síle zároveň. Představení diriguje Riccardo Mutti.

Nejvýznamnější díla festivalu jsou uváděna v sále budovy Haus für Mozart (Dům pro Mozarta). V komornějším prostředí si můžete vychutnat například Mozartovu Figarovu svatbu v moderním nastudování vídeňského operního souboru.

V roli komtesy zde exceluje Dorothea Röschmannová, Figara se ujal Luca Pisaroni a Zuzanku ztvárnila Marlis Petersenová, alternující Annu Netrebko. Klasické představení vyniká prostou účelnou scénou, divák se tak může plně soustředit na strhující pěvecké výkony. 

Luca Pisaroni v roli Figara a Marlis Petersenová jako Zuzanka v opeře Figarova Svatba.

Luca Pisaroni v roli Figara a Marlis Petersenová jako Zuzanka v opeře Figarova Svatba.

FOTO: Archiv salzburgerfestspiele.at