Hlavní obsah

Ondřej Cihlář: Souborům se daří beze slov vyprávět příběh

Právo, Radmila Hrdinová

Šestý ročník festivalu Letní Letná přivede od 19. do 31. srpna na Letenskou pláň opět hvězdy tzv. nového cirkusu, poskytne zábavu dětem i dospělým a hlavně prostor všem zájemcům o toto strhující umění založené na spojení akrobacie a divadla. Na otázky Práva odpovídal dramaturg festivalu Ondřej Cihlář.

Foto: archiv, Právo

Ondřej Cihlář napsal o novém cirkusu také knihu.

Článek

Jak byste charakterizoval letošní ročník Letní Letné?

Předchozí ročníky měly vždy jednu velkou hvězdu, tento má trojhvězdí tří francouzských souborů: Cirque Trottola, který před třemi lety vyprodal na Letné všechny své večery, uvede představení Volchok o rovnováze, padání a létání. Tři aktéři využívají plně svých fyzických schopností, ať už při vzdušné akrobacii či žonglování s talířem a židlí a oslovují diváky jednoduchostí, komorní atmosférou, silou emocí a prožitků.

Produkce společného projektu Atelier Lefeuvre & André, dvou členů proslulých Cirque O a QueCir-Que nazvaná La Serre (Skleník) trvá jen třicet minut, během nichž dva akrobaté jakožto blázniví zahradníci pozvou diváky do stanu – skleníku plného překvapení s trávníkem a kytkami.

Třetí hvězdu tvoří mladí absolventi cirkusové školy v Toulon, soubor Le Boustrophédon, s představením Court-miracles (Zázračný dvůr) založeném na cirkusovém umění a mistrovské práci s loutkami i živými herci. Představení skvěle pobaví, ale tím, že se odehrává ve válečném lazaretu, jde z něho i mráz po zádech.

Jste znalcem nového cirkusu, o němž jste napsal i knihu. Jakým směrem se podle vás toto umění dnes vyvíjí?

Hned několika směry. Na jedné straně se specializuje na jednu jedinou disciplínu, jako např. loňští Les Colporteurs s chůzí po laně, nebo naopak probíhá návrat k divadelnosti, jako v případě souboru Le Boustrophédon. Tito lidé mají vynikající artistické dovednosti, ale nechce se jim je předvádět jen tak samy o sobě.

Znamená to, že artisté pociťují potřebu příběhu?

Určitě. A to nejen ve Francii, ale třeba i ve Velké Británii pociťuji jasnou tendenci návratu k příběhu. Je velmi zajímavé, že se těmto souborům daří beze slov vyprávět příběh, který tím, že je založený na fyzických dovednostech, je mezinárodně srozumitelný, aniž by sklouzl k povrchnosti.

Na druhé straně je tu i tendence k abstrakci, filozofickému divadlu, jež zkoumá prostor manéže a množství pohledů na předváděné, které právě manéž umožňuje.

Zmínil jste britský nový cirkus, ale na festivalu uvidíme pouze francouzské soubory. Čím to je – a jsou mimofrancouzské soubory něčím specifické?

Nový cirkus se rozvíjí samozřejmě i mimo Francii, která je jeho kolébkou. Velmi rádi bychom přivezli i soubory ze Švédska či Velké Británie, ale vzhledem k finančním možnostem dosáhneme zatím pouze na francouzské, protože Francie podporuje vývoz své kultury. Každá země prolíná do nového cirkusu svou mentalitu.

Ostatně je to patrné i na prvním českém výhonku nového cirkusu, představení La Putyka, které bude na Letné také k vidění a které pohled na nový cirkus obohacuje o atmosféru české pivní kultury. Stejně tak vnášejí svá specifika do nového cirkusu i soubory ze Švédska nebo Velké Británie. Bez francouzského nového cirkusu by ale nikdy nevznikly.

Dopoledne na Letné patří dětem. Je o dětská představení zájem?

Dokonce velký. Každý den od jedenácti hodin přichází na Letnou zástupy dětí na sérii čtyř až pěti představení. S končícími prázdninami se rodiče s dětmi vracejí do Prahy a Letní Letná jim nabízí příjemnou možnost strávit čas v parku. Doufejme, že festivalu bude přát opět počasí.

Součástí festivalu jsou i dílny a nově Open Stage...

Pořádáme dílny jak pro děti, tak pro zájemce od 15 let výše, pro úplné začátečníky i studenty uměleckých škol. Letos to bude akrobacie na svislých šálách, hrazdě a žonglování. Ceny dílen jsou velmi přístupné a přihlásit se lze na webových stránkách festivalu.

Letošní novinkou je Open Stage, která nabízí komukoli možnost předvést výstup v délce 7–15 minut jakéhokoli cirkusového, respektive akrobatického umění. Chceme tak dát začínajícím umělcům možnost vyzkoušet si vystoupení před publikem, vzájemně se seznámit a podporovat tak růst komunity zájemců o nový cirkus.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám