Sochy v ulicích vzbuzují různé divácké reakce – od pozitivních, které výstavu hodnotí jako nadstandardní počin, až po ty negativní, jimž padla za oběť některá z děl.

Z Malinovského náměstí musela být odstraněna zničená instalace Milana Housera vytvořená ze školních židlí a nazvaná Sloupec, dřevěný objekt Osvobozená špulka Tomáše Moravce neznámý vandal odvlekl a vhodil do jezera v Lužáneckém parku.

Expozice současné sochařské tvorby

Přehlídka má své unikáty. Dýchající dům Magdaleny Jetelové, jedné z nejvýraznějších evropských představitelek konceptuálního umění, rozpohyboval fasádu funkcionalistického skvostu – hotelu Avion – a prostor legendární Galerie na bidýlku pojednaný Dominikem Langem zase pietně mlčí jako hold nedávno zemřelému galeristovi Karlu Tutschovi.

Instalace z neopracovaných kamenů Dalibora Chatrného na centrálním náměstí Svobody připomíná nepříliš viditelnou existenci zbořeného gotického chrámu sv. Mikuláše a figurální sochy Michala Gabriela fascinují svou symbolikou chodce na Moravském náměstí.

Centrum Brna se díky těmto a dalším umělcům stalo širokou expozicí současné sochařské tvorby a díky projektu Kontejnery umění, v nichž denně před rekonstruovanou budovou Domu umění probíhá nějaká z doprovodných akcí, také centrem videa, performance, divadla a hudby.

(Autorka je historička umění)