Na námět Puškinovy povídky Slečna selka napsal Leo Stein libreto, na které Oskar Nedbal zkomponoval hudbu; úspěšnou premiéru měla Polská krev v roce 1913 ve Vídni. Libreto prošlo za tu dobu řadou úprav a přibývaly nové postavy.

Protože však v Karlíně chtějí být co nejvěrnější originální verzi, vrátili se ke kořenům a objednali si od agentury Doblinger ve Vídni jako původního nakladatele originál libreta i klavírního výtahu.    

"Právě z toho jsme pro naše nové nastudování vyšli," řekl dramaturg karlínské scény, autor úpravy a textů písní Adam Novák. K určitým kosmetickým úpravám však přeci jen přistoupil. Klasické operety totiž mívaly tři dějství a hrály se na dvě přestávky, což je dnes nepopulární.

A tak nyní první jednání prodlouží přidáním dalšího prostředí, takže slavné hity Jednadvacet a Bratři, jsem zamilován uslyší diváci ještě před přestávkou.    

Vystupují zde sólisté Národního divadla

V připravované inscenaci dostanou příležitost například sólistka Národního divadla Lenka Šmídová i host české první scény Aleš Briscein. Na scéně se objeví držitelé Thálie Pavla Břínková a Jan Ježek.

Ten ztvární roli sluhy Wlasteka a aby Karlínští jeho přítomnosti využili co nejvíc, rozšířili ji včetně dvou dalších slavných Nedbalových písní z operet Vinobraní a Krásná Saskie. Účinkovat bude i někdejší televizní moderátorka Martina Kociánová.    

"Když jsem šéfoval v Plzni, bral jsem si Antonína Procházku za režiséra často; tohle však bude první opereta, ke které se dostane. Já osobně jsem rád, že se s Polskou krví opět setkám. Má pěknou muziku i nádherně vystavěné libreto," řekl Ježek.    

Režisér Antonín Procházka

Procházka v Karlíně už připravil muzikály Producenti a Limonádový Joe. Na operetě prý vyrůstal - jeho otec byl dirigent, chystal opery a pak právě i operety. "Jako malý chlapeček jsem často trávil v divadle čas a subrety jsem miloval," dodal k tomu Procházka. Dříve byla podle něj velká škála výborných operetních herců.

"Tento žánr se musí hrát naprosto seriózně, hraní musí mít lehkost a těch, co to uměli, stále ubývá," podotkl. Věří však, že karlínské obsazení bude devizou, protože se mezi protagonisty naleznou i ti, kteří v sobě mají "komediální nerv". K této operetě má však zvláštní vztah; před pětačtyřiceti lety v ní totiž hrál v Plzni jako děcko roli pikolíka.    

Ředitel Hudebního divadla Karlín Egon Kulhánek věří, že Polská krev se setká s podobným ohlasem jako Čardášová princezna, která tu v září 2007 vznikla ve spolupráci s maďarským tvůrčím týmem.