Inscenace Antonia a Kleopatry v režii Michala Vajdičky měla premiéru loni v létě v Bratislavě, letos se poprvé dostala na brněnské a nyní i pražské jeviště. Hraje se v převážně slovenském obsazení v překladu Ľubomíra Feldeka s českými vstupy Martina Hilského. Za oběť masivním škrtům v textu hry padla řada postav, ale také poezie, včetně slavného Enobarbova líčení setkání Kleopatry s Antoniem na řece Cydnu.

Děj se tak soustředil kolem obou protagonistů a jejich osudového vztahu, respektive kolem trojúhelníku Antonius – Kleopatra – Octavius Caesar, pokud lze ovšem soudit z pouhé poloviny inscenace, když dramatičtější i emotivnější část Shakespearovy tragédie kulminující v závěru smrtí obou protagonistů zůstala nedohrána.

Mezi Římem a Egyptem

Dva „domy“ z černého plexiskla prezentují na jevišti Řím a Egypt, mezi nimiž takřka fyzicky tápe Antonius, přitahován svými city k rozkošnickému Egyptu a odváděn povinnostmi do zakysle intrikánského Říma.

Na „římské“ střeše sledují a bezeslovně komentují od počátku hry Caesar s Agrippou Antoniovo egyptské milostné dobrodružství se zaujetím diváků oblíbené telenovely. Neustálá jevištní polarita mezi Egyptem a Římem text zajímavým způsobem dynamizuje.

Inscenace se opírá o vyrovnané výkony herců, kteří hrají čitelně a „nad textem“ vztahy postav, nepostrádá i humorné vylehčení. Výborný je teatrální, ješitný a škodolibý Caesar Ľuboše Kostelného, odlišující se od přímočaře vojáckého a mužně přitažlivého Antonia Jana Koleníka, půvabná a žensky rozmarná je Kleopatra Henriety Mičkovicové, v dvojici jejích poddaných si skvěle vede Csongor Kassai jako obratně taktizující a bezhlasně brblající Alexas a Zuzana Kanócz jako jeho ženský, leč atraktivním kostýmem vizuálně sjednocený protějšek Charmion. Intrikujícího Agrippu hraje Jan Révai a vojáckého Enbarba Petr Halberstadt.

Škoda, že premiéru překazil déšť. Nicméně, inscenace Antonia a Kleopatry se na Hradě bude hrát až do neděle 26. července. A zdá se, že by to mohl být jeden z vrcholů letošních Letních shakespearovských slavností.