Hlavní obsah

Zampieri se titulní rolí loučil s Ostravou

Právo, Radmila Hrdinová

Po dva večery zněly zámeckým nádvořím v Litomyšli tóny Smetanova Dalibora v provedení operního souboru Národního divadla moravskoslezského z Ostravy. Dalibor má pro smetanovský festival kultovní postavení - hrál se zde již v roce 1905 při otevření Smetanova domu a od roku 1949 se stal součástí festivalového repertoáru.

Článek

Ostravskou inscenaci poznamenal neklidný zrod. Na její koncepci pracoval se svým výtvarným týmem Luděk Golat, který se ale režie vzdal, když se schylovalo k jeho odvolání z místa ředitele NDM. Pod jeho supervizí vznikly návrhy jednoduché scény i příjemně barevně stylizovaných kostýmů a lze se jen domýšlet, jak by výtvarnou nabídku Golat rozehrál do současného divadelně inspirativního tvaru.

Zaskakující režisér Ilja Racek ovšem nenabídl divákům o mnoho více než neustálé sbíhání a vybíhání schodů, odnášení a přinášení zbytečné lavičky a baletku, protismyslně tančící své sólo při Daliborově vzpomínání na „přítele Zdeňka“.

Herecké výkony svědčily o tom, že pěvci byli víceméně ponechání vlastnímu naturelu a umění. I proto připomínal král Vladislav Andrije Škurhana rozmáchlými gesty více cara Borise než uvážlivého muže souženého odpovědností vladaře. Po pěvecké stránce však Škurhan vybavil Vladislava bohatě znějícím basem a srozumitelným projevem.

Velkolepé rozloučení

Titulní roli ztvárnil italský tenorista Gianluca Zampieri. Jeho krásný, ve výškách pevný a suverénní hlas obsáhl jak hrdinské, tak i lyrické nároky postavy, kterou obdařil uvěřitelnou a nepředstíranou emocí. Zampieri se Daliborem loučil s ostravskou operou, odkud odchází na protest proti způsobu odvolání Golata. Lze jen doufat, že jeho herecky i pěvecky slibně vystavěnou postavu s příkladnou češtinou uslyšíme v jiných nastudováních.

V roli Milady debutovala v Litomyšli slovenská sopranistka Linda Ballová. Její hlas se zdál na dramatickou postavu poněkud útlý, ale její Milada je rozhodně velkým příslibem. V roli žalářníka Beneše sklidil zasloužený potlesk basista Bohdan Kurowski. Pochvalu zaslouží orchestr NDM pod taktovkou Olivera Dohnányiho, který hrál v nelehkých podmínkách vlhkostí prosycen „open air“ čistě a s muzikantským entuziasmem. Festivalové publikum přijalo Dalibora vlídně, uvidíme, jak si povede na scéně ostravského Divadla Antonína Dvořáka.

V roli Milady debutovala v Litomyšli slovenská sopranistka Linda Ballová. Její hlas se zdál na dramatickou postavu poněkud útlý, ale její Milada je rozhodně velkým příslibem. V roli žalářníka Beneše sklidil zasloužený potlesk basista Bohdan Kurowski. Pochvalu zaslouží orchestr NDM pod taktovkou Olivera Dohnányiho, který hrál v nelehkých podmínkách vlhkostí prosycen „open air“ čistě a s muzikantským entuziasmem. Festivalové publikum přijalo Dalibora vlídně, uvidíme, jak si povede na scéně ostravského Divadla Antonína Dvořáka.

V roli Milady debutovala v Litomyšli slovenská sopranistka Linda Ballová. Její hlas se zdál na dramatickou postavu poněkud útlý, ale její Milada je rozhodně velkým příslibem. V roli žalářníka Beneše sklidil zasloužený potlesk basista Bohdan Kurowski. Pochvalu zaslouží orchestr NDM pod taktovkou Olivera Dohnányiho, který hrál v nelehkých podmínkách vlhkostí prosycen „open air“ čistě a s muzikantským entuziasmem. Festivalové publikum přijalo Dalibora vlídně, uvidíme, jak si povede na scéně ostravského Divadla Antonína Dvořáka.Bedřich Smetana: Dalibor

Dirigent Oliver Dohnányi, režie Ilja Racek, scéna Jaroslav Malina. Premiéra 3. 7. na II. zámeckém nádvoří v rámci festivalu Smetanova Litomyšl.

Reklama

Výběr článků

Načítám