Režisér Jan Hřebejk přechází sem tam a čeká, až asistenti doplní novou porci filmového oběda.

"Milko, řekněte si zatím "stařičký", vyplňuje čekání režisér a herečka si ke slůvku ze scénáře přidá ještě pár dalších s proklínaným českým "ř".

"Tak, maso máme na stole, připravíme se a jedem," zazní pokyn. Paní Vašáryová ještě stačí povzdechnout "Pane bože, stůj při nás: šestiminutový monolog nemám ani v divadle ve slovenštině," a pak už režisér zavelí: "Akce!"

Natáčení se chýlí ke konci

Jeden z posledních natáčecích dnů nového filmu scenáristy Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka Horem pádem se pomalu přehoupl přes půlku, ale polední pauza se čeká až po třetí odpoledne. Když je konečně režisér spokojen, připouští, že jsem vstoupila do jedné z nejtěžších scén.

"Někdy člověk běhá celý den s vysílačkou po lese, což je samozřejmě fyzicky náročnější. Jenže při scéně jako je tahle, mi záleží na tom, aby nebyla jen dobrá. Pořád ji chci mít ještě lepší, cítím, že to jde, že při zkoušce to bylo absolutně ono a chci to zopakovat."

Poprvé současnost

Jsme v současnosti, u dvojice Jarchovský - Hřebejk poprvé. Po Šakalích letech z 50., Pelíšcích ze 60., Musíme si pomáhat ze 40. a Pupendu z 80. let se vydali do světa, který tady a teď každý po svém žijeme.

"Je to také první film, který jsme si úplně sami vymysleli, napsali a částečně i zažili. V reáliích se tedy logicky cítím bezpečnější než u těch předchozích," říká Hřebejk a dodává, že po čtyřiceti natáčecích dnech v Praze je čekají ještě asi dva nebo tři v Austrálii, odkud se po letech vrátí filmový syn Emílie Vašáryové Petr Forman. Rodinu doplňuje v roli otce Jan Tříska a další členové, jejichž vazby radši nebudeme prozrazovat.

"Vyprávíme několik příběhů, které jsme jako obvykle vystavěli především na postavách, inspirovaných skutečnými lidmi. Dotkneme se některých společenských témat, například rasismu, xenofobie, ale zase vycházíme hlavně z rodinných situací a vazeb, jak je vidíme kolem sebe a domýšlíme tak, aby je diváci mohli sdílet. Lidé nemusí doslova zažít "lžičky" z Pelíšků, ale tomu typu trapnosti rozumějí," vysvětluje Hřebejk jeden z principů své a Jarchovského tvorby.

Další důležité role v Horem pádem hrají Pavel Liška, jeho žena, tanečnice Kristina Boková - Lišková, kterou Hřebejk označuje za velký herecký talent a objev pro film. Třískovu druhou partnerku hraje slovenská herečka Ingrid Timková, Jaroslav Dušek se představí jako vůdce fotbalových chuligánů a jeho někdejší žákyně z Konzervatoře Jaroslava Ježka, Slovinka Nataša Burgerová jako přítelkyně Jiřího Macháčka.

Bude to ještě komedie?

"Je to už skoro natočené, takže cítím, že Horem pádem bude vážnější než třeba Pelíšky, ale komedie to bude zase," vykládá Hřebejk. "Někdy se zkrátka člověk směje, protože je legrace a jindy spíš proto, že situace ve filmu je přesná, výstižná. My pracujeme s trapností, paradoxy, takže doufám spíš v ten druhý typ smíchu. Pro mě je zatím největší otázkou, jestli se divácká přízeň rozprostře mezi všechny příběhy nebo se soustředí na jeden a tomu dá vyniknout podobně jako se to stalo například u postavy Jiřího Macháčka v Zelenkových Samotářích."

Pauza se chýlí ke konci, paní Vašáryová se připravuje na další scénu, a tak už příliš neruším, jen se ptám, kolik těch knedlíků musela sníst, než byl Hřebejk spokojen.

"Knedlíků ani ne, to jsem zvládla snad se dvěma, ale toho zelí bylo až dost," usmívá se herečka, která už podruhé cvičí pro Hřebejka češtinu. "Vždycky to člověk musí nazkoušet znovu, ale dneska už mám poslední den," říká, ale k filmu ani své postavě se moc vyjadřovat nechce, dokud ho neuvidí.

"Ale protože je to ze současnosti, mohla jsem hrát i kousky vlastního osudu. Také já mám syna, je jen o něco mladší než Petr Forman. Situace mi byly mnohdy blízké," uzavírá a odchází znovu na plac.