Nahrávka navazuje na CD a DVD Doma, které bylo záznamem vystoupení 29. června 2006 v ostravské hale Karolina. Obě alba mají i podobné zpracování bookletu.

„Lucerna je tišší, divadelnější a komornější, než byl koncert v Karolině. Lidé seděli, zatímco v Ostravě se stálo. Zaujalo mě ale, jak si jsou Karolina a Lucerna architektonicky podobné. Na obou albech je celkem padesát písniček. Žádná se neopakuje, kromě Hvězdy, která je na Doma nazpívaná v polštině, zatímco v Lucerně jsem ji zpíval česky,“ řekl Nohavica.

Hip hop je folkem současnosti

Hosty koncertů v Praze a také albových nahrávek byli klavírista Dalibor Cidlinský ml., flétnista a sopransaxofonista Michal Žáček a hiphopová skupina Pio Squad. S ní Nohavica zazpíval písničku Já tam byl.

„Jsem strašně rád, že ji mám na své desce,“ svěřil se. „Podle mě je hip hop folkem současnosti. Když si poslechnete například písničku Ikarus, poznáte, že ho mám rád a pouštím si ho.“

Sloní hřbitovy začal psát v devatenácti

Nohavica v neděli při malém setkání s přáteli prozradil i několik zajímavostí týkajících se nově nahraných písní. Ve skladbě Sloní hřbitovy je pasáž, kterou napsal, když mu bylo devatenáct roků.

Po pětatřiceti letech napsal další část a obě jen mechanicky spojil. Skladba Mám jizvu na rtu je prý dokladem toho, že se jednou za čas podaří opravdu dobrá píseň. Nohavica v ní zvláště vyzdvihl klavírní pasáž, kterou vytvořil Dalibor Cidlinský ml.

„Plebs blues je dvacet let stará píseň. Na albu je proto, že přišla její chvíle. Stejné je to se skladbou Jeruzalém,“ dodal Nohavica.