O co ve filmu jde: Uma Thurmanová hraje "nevěstu" (její pravé jméno se nedozvíme), bývalou členku elitního vražedného komanda, kterou její bývalí spolupracovníci před čtyřmi lety téměř zabili u oltáře (nedozvíme se proč) a připravili o dítě (byla těhotná). Ona se ale po čtyřech letech v komatu probudí a vydá se pomstít všem, kteří jí ublížili. Vzhledem k tomu, že film je dvoudílný (druhý díl má premiéru za několik měsíců), v této části zlikviduje jen menší polovinu komanda: Černošku (mistryni v boji s nožem) a šéfku tokijské Jakuzy (Lucy Liu). Jediné kličky v tomto přímočarém ději spočívají v tom, že před soubojem s Lucy Liu si musí Uma nechat ukovat mistrovský samurajský meč a v tom, že celá story je (jak má Tarantino v oblibě) vyprávěna napřeskáčku - to, co se v rámci děje stane úplně naposled, vidíme téměř na začátku filmu a dočkáme se mnoha flashbacků a titulků "o čtyři roky později", "o čtyři roky a šest měsíců dříve" atd...

Nejzásadnější na KILL BILLovi je skutečnost, že je velmi inspirován různými jinými "pokleslými" filmovými podžánry. Například úplně na začátku filmu je stařičké logo "Shaw Brothers", což bylo studio, natáčející v 60. a 70. letech slavné kung-fu filmy. OK, ale proč tam je, když v celém filmu není jediná kung-fu scéna? (Ten kung-fu dědeček, balancující na ostří meče, bude až ve dvojce.) Nebo: V závěrečné scéně má na sobě Uma žlutou kombinézu, evokující Bruce Leeho ve slavné HŘE SMRTI. Ale proč, když v té scéně používá výhradně meč (a ne končetiny jako Lee)? Možná proto, že všichni padouchové mají stejné masky jako hrdina starého seriálu "Green Hornet", ve kterém Lee hrál? Nejúžasnější scénou filmu je pro mě flashback (o tom, jak se z Lucy Liu stal vraždící stroj), který je animovaný - ve stylu filmů manga. Ale zase jsem se musel ptát sám sebe - proč? Proč je najednou jedna scéna ve zcela jiném stylu, navíc ve stylu, který je o 20-30 let modernější než scény ostatní? Nemám nic proti tomu, že je ve filmu spousta odkazů na něco, ale rád bych znal důvod, proč tam jsou...

Tarantino si také velice hraje se soundtrackem a zdá se, že si vyloženě zakládá na tom, aby byly klíčové (i zcela vedlejší) scény doprovázeny hudbou, kterou by k nim dnes nikdo soudný nepoužil. A tím nemyslím jenom hojné citace ze starých akčních soundtracků. Třeba onen výše zmíněný manga segment doprovází hudba ze spaghetti-westernu (i když na něm nic westernového není), scénu se starým japonským výrobcem mečů doprovází odrhovačka na panovu flétnu z 80. let (určitě ji taky znáte, hrávali ji často v zábavných pořadech ČST) a když jde Lucy Liu se svými poskoky chodbou, je to extrémně zpomaleno a hraje k tomu hudba, kterou znáte z traileru KILL BILL. Samozřejmě nechci tvrdit, že Tarantino neumí vybrat vhodný soundtrack. Evidentně to všechno je záměr, ale co je účelem toho záměru? Jenom to, aby se diváci divili a aby z toho byl hezký videoklip?

A podobně zmatený jsem byl většinu filmu. Když se Uma probudí po 4 letech z komatu a uvědomí si, co se stalo a že přišla o dítě, sehraje úžasnou etudu, ve které se doslova sesype na hromádku. Je to skvělý herecký výkon, ze kterého vám nebudu dvakrát dobře. Ta samá Uma ale v tomtéž filmu předvádí humor jako z nejtrapnější komedie Leslieho Nielsena. Opět opakuji: Nevadilo by mi ani jedno ani druhé, ale vadí mi, když je to střídáno způsobem, jehož logika mi zcela uniká.

Zajímavě se profilují recenzenti na stránce Cinemy - ti nejmladší dávají stovky a s věkem a zkušeností procenta klesají, což je zajímavé. U filmu, inspirovaného akčními podívanými ze 70. let (u nás téměř neznámými) bych to očekával obráceně. Někteří z recenzentů uvádějí, že "něco tak krvavého ještě neviděli" - což mě překvapuje dvojnásob, protože třeba BRAIN DEAD nebo SHINING jsou mnohem krvavější co do reálného objemu krve, a třeba HELLRAISER je krvavější co do úchylnosti v zacházení s tou krví. Krvavé scény v KILL BILLovi jsou přibližně ve stylu scénky s Černým rytířem v MONTY PYTHON A SVATÝ GRÁL. Prostě je někomu něco useknuto a stříká z toho nerealistická spousta krve. Ze začátku je to legrační, po desáté už méně.

Čímž se nenásilně dostáváme k humoru. Všechny Tarantinovy filmy byly plné hlášek. Vtipných hlášek. V KILL BILL žádné nejsou! Tím nechci říct, že se hlášky v tomto filmu nepovedly. Ony tam prostě žádné nejsou! Nějaké "Pokud s tímto mečem potkáš Boha, Bůh bude vejpůl" nebo "Můžete odejít, ale vaše končetiny jsou moje" nesahají ani po kotníky něčemu jako bylo "Zavolám pár zhulenejch negrů s letlampou a drátem...".

Přes všechno nelichotivé, co jsem napsal, si myslím, že byste tenhle film měli vidět. Tarantino podle mě natočil přesně to, co natočit chtěl. Je vidět, že v životě skouknul spoustu filmů a že jim zřejmě chtěl svým specifickým způsobem vzdát hold. Ale výsledek pro mě není zajímavější, než kdybyste náhodně slepili kusy několika těch starých filmů. Což znamená, že výsledek vlastně je docela dost zajímavý. Asi jako dvouhlavé šestinohé tele.

P.S: Vícero lidí se mě vyptávalo, jestli v KILL BILL opravdu jsou "tak úžasné akční scény". V KILL BILL je jedna velmi slušná krátká rvačka na začátku a potom až veliká sekaná úplně na konci, která je spíš vysoce stylizovanou záležitostí, než akční scénou. Neřekl bych, že bylo záměrem, aby to byly "úžasné akční scény". Prostě jsou skoro tak dobré jako to, co předváděl kdysi drsnej Shaft a Bruce Lee...

S KILL BILLem souvisí ještě jedna zajímavost. V průběhu závěrečného masakru v japonské restauraci na plátně několikrát na zlomek vteřiny probleskne obrazec složený z červených teček. Už mám pravděpodobně vypátráno kde se tam vzal a co znamená a pokud se mi to potvrdí, příště o tom napíšu podrobněji. Zatím se podívejte jak to přibližně vypadá a zkuste si toho ve filmu sami všimnout:

Premiéry týdne

Kromě KILL BILLa má premiéru několik dalších filmů, ale viděl jsem z nich pouze PŮLNOČNÍ MÍLI: Překvapivě kvalitní a především překvapivě optimistický film o klukovi, který se vyrovnává se smrtí své přítelkyně, zatímco žije s jejími rodiči (Dustin Hoffman a Susan Sarandonová). Chtěl jsem původně napsat, že mi svou tragicko-optimistickou atmosférou připomínal MĚSTO ANDĚLŮ a až následně mi došlo, že ho režíroval tentýž režisér (Brad Silberling)! Opravdu vřele doporučuji, budete překvapeni jak se dá takové téma pojmout.

Kromě toho bude pravděpodobně stát za vidění japonský černobílý psychoerotický thriller TOUHA od režiséra filmů TETSUO a TETSUO 2: BODY HAMMER.

A možná i KUKUŠKA, komedie od autora SVÉRÁZU NÁRODNÍHO LOVU.

A také se dočkáme obnovené premiéry klasické CASABLANCY. Buď ji znáte a pak nemá smysl o ní psát, a nebo ji neznáte a pak o ní nemůžu napsat nic smysluplnějšího, než že "je to něco takového divného jako DALEKO DO NEBE, ale černobílé".

Ve zkratce...

Pro fanoušky KLUBU RVÁČŮ: S jakou historickou osobností byste se porvali?

Na Halloween (t.j. na konci října) se do amerických kin chystá obnovená premiéra VETŘELCE. Kromě restaurovaného negativu a nového zvuku se diváci dočkají i několika scén, které byly z původní verze vystřiženy. Bohužel, v našich kinech se toho všeho nedočkáte, protože by se to vzhledem k požadavkům Foxů prostě nemohlo distributorovi zaplatit. Už za několik měsíců ale tato verze vyjde v nové DVD kolekci spolu s ostatními třemi díly (všechny budou ještě víc "special", než byla ta "special DVD edition" před několika lety).

Na Something Awful přichystali další šílenou galerii, která nějak podivně souvisí se Star Wars a nacistickým Německem, ale radši se podívejte na vlastní oči...

V současné záplavě nevybíravých, ba dokonce vulgárních filmových recenzí je osvěžujícím vánkem  stránka Positive Movie Reviews, jejíž autor všechny recenzované filmy zásadně pouze chválí. Například o SCOOBY-DOO píše: "Závěr je napsán a zrežírován tak geniálně, že jsem se nevěřícně díval na plátno a přemýšlel, jak moc mě musí Ježíš milovat, že přinesl tento film do mého života." A nebo: "ZELENÉ PEKLO není nejlepší film roku. Je to šest nejlepších filmů roku!"

Krátcé poté, co se od filmu XXX2 distancoval režisér jedničky Rob Cohen, opustil tento projekt i představitel titulní role Vin Diesel! Studio ale nemá dostatek soudnosti na to, aby pokračování zrušilo. Místo Cohena bude režírovat Lee Tamahori, místo Diesela se v hlavní roli objeví rapper Ice-T a podle režisérových slov bude mít film "jinou atmosféru - temnější a inteligentnější". Tak proč by na to proboha pak měli chodit ti, kterým se líbila jednička???

Milovníkum drsnějšího filmového vzrušení doporučuji server filmové společnosti RGE-FILMS. Pokud se nepletu, najdete na něm výhradně filmy, ve kterých někdo eroticky dostává na zadek a navíc výhradně z české produkce, často s velmi slušnou výpravou!

Pokud máte rádi STAR TREK a v peněžence něco přes 20000 Kč, jistě už máte objednánu tuto kolekci 48 DVD v bedně ve tvaru borgské krychle (plus hodiny).

Americká filmová akademie na nátlak MPAA rozhodla, že v rámci předoscarové kampaně bude zakázáno rozesílat členům akademie DVD disky a VHS kazety s nominovanými filmy. Údajně proto, aby nedocházelo k jejich ilegálnímu kopírování. Pak je ovšem zvláštní, že se to týká i těch filmů, které už na DVD legálně vyšly! Menší studia vehementně protestují a považují to celé za spiknutí velkých studií. Za těchto podmínek se totiž o nízkorozpočtových filmech členové akademie často ani nedozvědí, natož aby je stihli vidět. Protože budou jezdit po kinech, kde se budou promítat megafilmy s největšími reklamními kampaněmi.