Podle některých návrhů a předběžné studie, kterou vypracoval Metroprojekt, by barokní areál s Astronomickou věží, Zrcadlovou kaplí a knihovními sály měly doplnit podzemní garáže a obří vchod z Platnéřské ulice. Jezdily by sem náklaďáky s knihami z depozitáře v Hostivaři.

K takovým představám se opatrně staví i šéf magistrátních památkářů, na nichž bude ležet tíha rozhodnutí, Jan Kněžínek. Odstranění velké části zdi původních jezuitských kolejí podle plánu architektů Carla Lugana a patrně Kiliána Dietzenhofera ve prospěch vchodu se mu nezdá.

„Já si nemyslím, že by to bylo vhodné, ale je to osobní názor,“ řekl Právu Kněžínek. Podpořil tak kolegy z Národního památkového ústavu, jejichž stanovisko je pouze doporučující. K navržené revitalizaci vznesla výhrady i Praha 1. Je pro ni nepřijatelný především zásah do uličního průčelí, méně už skleněné a betonové prvky.

Kněžínek, podle něhož památkáři zatím k rozhodování nic nedostali a jde jen o studie, si ale myslí, že prostor je třeba otevřít. „Ať jde o sebehodnotnější palác, pořád to vypadá jako vězení,“ poznamenal.

Do řešení se zapojily dvě komise

S jakými variantami revitalizace se pracuje, Právu včera nesdělila ani Národní knihovna. Jak jednou tedy může vypadat Klementinum? „To ještě nikdo neví,“ odtušil šéf odboru investičního rozvoje Národní knihovny Martin Vácha, který by se podle svých slov raději bavil o vznikajícím depozitáři v Hostivaři než o revitalizaci Klementina.

Řeší ji dvě odborné komise. Na jedné se shodl primátor Pavel Bém (ODS) s exministrem kultury Václavem Jehličkou (KDUČSL), zabývá se širším okolím. Město přemýšlí, jak u Karlova mostu na nábřeží a v ulici 17. listopadu vést auta pod zemí, aby ještě více zatraktivnilo Křížovnické a Mariánské náměstí, přilehlé ulice, domy a paláce.

Plány Pavla Béma a Václava Jehličky

Druhou komisi má k ruce šéf knihovny Pavel Hazuka. Pracuje částečně s představou prázdného Klementina jako čítárny s uložením rychloobrátkové novodobé tvorby. Předpokládalo by to odvozit spoustu knih do Hostivaře, a pak je podle poptávky vracet automobily zpět.

Nakolik se představy obou komisí prolínají, není jasné. Podle Hazukova dřívějšího vyjádření by pomalu měla být na stole projektová studie se základními rysy rozpočtu revitalizace.