Hlavní obsah

Jakub Zahradník: Moje hudba si sama hledá lidi

Právo, Radmila Hrdinová

Skladatel, básník, klavírista, textař a zpěvák Jakub Zahradník píše a interpretuje baladickou, těžko zařaditelnou hudbu. V pražské Betlémské kapli bude mít 21. a 27. května premiéru projekt Hudba jedna báseň, na němž se představí i jeho nový objev, zpěvačka Lenka Molová.

Foto: archiv, Právo

Zleva Charlie Slavík, Lenka Molová, Robert Fischmann a Jakub Zahradník

Článek

Jak jste Lenku Molovou našel?

Po smrti Pavly Kapitánové (zemřela při autonehodě v létě 2007 - pozn. red.) jsem nebyl schopen sehnat si jinou zpěvačku přirozenou cestou. S Pavlou jsme se potkali při práci na muzikálu Jesus Christ Superstar a naše spolupráce vyplynula naprosto organicky. Po její smrti mi krátce vypomohla Katka García a pak jsem dokonce začal zpívat sám, ačkoli jsem se předtím věnoval spíš klavírní improvizaci. Ale život je silnější než smrt a po čase mi opět začaly přicházet nápady na písně a s nimi potřeba zpěvačky. V konkurzu žádná nebyla ta pravá. Lenka se tehdy nedostavila. Přesto jsem si ji vybral na základě nahrávek a videa.

Proč?

Líbezně zpívá. A hlavně cítí hudbu, kterou píšu. Podobně jako Pavla je schopná si písničku zapamatovat po prvním poslechu. Je muzikální, hraje na kytaru, skládá a umí výborně anglicky.

Takže Hudba jedna báseň představí především ji?

Večer je založený na mé hudbě i textech v češtině, zazní tam ale i balady na básně severoanglické básnířky Katriny Porteous a pár skladeb od Lenky. Kromě písní tam bude i pár instrumentálek a klavírních improvizací.

Zpívat bude Lenka i vy?

Hlavně Lenka, já spíš jen jako ten skladatel od klavíru, co zpívá druhý hlas. Dále s námi hraje Robert Fischmann na flétny a perkuse a Charlie Slavík na foukací harmoniky. Oba jsou muzikanti, kteří se mnou dokonale souzní. Moje hudba si spíš hledá lidi než nástroje.

Flétna i harmonika trochu suplují lidský hlas. Šlo vám o emotivní dialog hlasů?

Nikdy jsem o tom takhle nepřemýšlel, ale asi máte pravdu. Hodně se to nese v duchu jazzové improvizace, kde se hlas připodobňuje nástrojům a nástroj hlasu. Vzrušuje mě hudební dialog, který kamsi směřuje. Nemám rád definované věci, nejkrásnější je improvizovat několik hodin na klavír a být překvapován nápady.

Co vás čeká po pražské premiéře?

Letní vystoupení, Vídeň a na podzim řada koncertů po českých městech. Do Prahy se vrátíme až vánočním koncertem. Rád bych se s novým projektem dostal i do zahraničí, ale k tomu bych potřeboval zkušeného agenta a to je profese, která se ve špičkové kvalitě těžko hledá.

Reklama

Výběr článků

Načítám