Článek
Ovšem i sem už zasáhla civilizace. V podobě traktoru, symbolu západního světa plného západních příležitostí, kterým duní hudba Boney M a na stěnách má vylepeny krásky z porno časopisů.
Právě tenhle traktor se stává lákadlem pro mladíka jménem Asa. Nástrojem pro útěk od skutečných starostí: nešťastné lásky k dívce Tulpan, která ho nechce pro jeho velké uši, a od švagra, který nevěří, že by se Asa zvládl postarat o vlastní stádo ovcí.
Právě nevinnost je největší krásou snímku. Neprojevuje se jen v prostředí a v chování hlavní postavy, týká se všech, kteří se na plátně mihnou, včetně Asových malých synovců a neteře. Jeden se učí nazpaměť zprávy z rádia, aby je mohl otci převypravovat, další si nahlas zpívá. A malý klučina si jen s pomocí klacíku hraje na jezdce na koni, zatímco o pár metrů dál se páří dobytek, protože tak je to tady přirozené.
Drahokamy jsou i ženské postavy: Asova sestra, která boří klišé o ženách v jurtách a zahrnuje všechny okolo něčím tak „obyčejným“, jako je láska, a samotná Tulpan, u které není pro vyjádření životní motivace potřeba ani ukázat obličej.
A všechen klid (byť se tu emoce prožívají naplno, nelze to jinak nazvat) ještě umocňuje okolní step. Není divu, že Tulpan jako oáza jednoduchosti a přímosti, které nechybí ani vtip, sklízí nadšení na festivalech i mezi kritiky v Americe, kde je nejlépe hodnoceným mezi snímky, které se nyní hrají v zámořských kinech.
Tulpan
Tulpan Německo/Švýcarsko/Kazachstán/Rusko, 2008, 100 min.
Režie: Sergei Dvortsevoy, hrají: Tolepbergen Baisakalov, Ondas Besikbasov aj.