Hlavní obsah

Špinarův Vojcek o totálním ponížení člověka

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Divadlo na Vinohradech uvedlo poprvé na své jeviště Vojcka německého dramatika Georga Büchnera. Ke svému debutu si ho zvolil Daniel Špinar, nový režisér vinohradské scény. Přestože se dramatický fragment o 25 obrazech z roku 1837, k němuž Büchnera inspiroval proces s vojákem, jenž ubodal svou milenku, hraje spíše na komorních scénách, Špinar vycítil, že patří na velké jeviště, a měl pravdu.

Článek

Špinar vrátil Büchnerovi obrazivost, expresivitu i dramatický patos. Nápaditě využil jeviště odkryté až na zadní stěnu, jemuž dominuje billboard oslnivé blondýnky s rudými rty, mobilem a nápisem Hello everyone – výmluvným mottem hry, kde se hlavní hrdina marně dožaduje toho, aby ho kdokoli vyslechl.

Vojcka napsal čtyřiadvacetiletý autor a jen o málo starší Špinar si s ním velmi dobře rozumí. Inscenuje ho krutě a neslitovně. Ukazuje cynický svět tady a teď, kde člověk je ponižován na zvíře, kde lásku nahrazuje dravý chtíč, kde „ctnost musí bejt náramně krásná věc,“ ale člověk si ji nemůže dovolit a kde se jen blázen může opravdu šťastně smát. Je to obraz drsný, ale pravdivý a hlavně zahraný s velkou přesvědčivostí a naléhavostí.

Účinně se tu pracuje se sborem v podobě pouťového „obludária“, smečky žen rozhicovaných pohledem na vojáky, opilecké tancovačky a řady dalších, působivě ztvárněných obrazů. Celou hrou prolíná postava Blázna jako nejbytostnější figury tohoto světa, němého svědka, dítěte i mudrce. V podání Michala Kerna je tak přesvědčivý, až z něho mrazí.

Ani jediný herecký propad

V inscenaci není nic zbytečného (až na popisnou projekci „útěku z divadla“ v závěru) a nemá jediný herecký propad, od protagonistů až po posledního sboristu. Pavel Batěk se naprosto ztotožnil s Vojckovou týranou tělesností i myslí, vznícenou fantaskními představami, nervně vibruje maximální snahou o sebeovládání, vpíjí se do publika dlouhými horečnatými pohledy.

Marie Lucie Štěpánkové je napůl ještě sama dítětem chtivým pozlátek, napůl ženou s žhavě probuzenou žádostivostí. K tragickému konci spěje s odevzdaností, jen v posledním okamžiku se vzepne k instinktivnímu zvířecímu odporu. Přesné jsou i výrazné zkratky ostatních postav – zupácký a chlapácky nadržený Plukovní tambor Michala Novotného, jenž si Marii bere se stejnou lhostejností jako cigaretu, žvanivý manekýnský Hejtman Martina Stropnického i „mengeleovsky“ posedle experimentující Doktor Václava Vydry.

Jiřina Jirásková v trojroli přesně odlišuje Pricipálku předvádějící ponižovaného Blázna s mefistofelským výrazem bytosti nad dobrem a zlem od Žida svírajícího groše za vražedný nůž s pokornou úctou k penězům a od Stařenky, vyprávějící pohádku s intonací projasněnou štěstím vykoupení. Špinarův Vojcek je jednoznačnou událostí nejen vinohradské scéně, ale celé sezóny.

Georg Büchner: Vojcek

Překlad Ludvík Kundera, režie Daniel Špinar, scéna Henrich Boráros, kostýmy Linda Boráros, hudba Tomáš Pálka, pohybová spolupráce Irina Andreeva. Premiéra 9. 4. 2009.

Reklama

Výběr článků

Načítám