Setkal jste se s prací Yanna Arthuse-Bertranda dříve?

Poprvé v Praze na Kampě, kde měl výstavu fotografií. Jmenovala se Země krásná neznámá. Prošel jsem ji jednou, už mě dost bolely nohy, ale neodolal jsem a ještě znovu se tam vrátil. A když jsem se dozvěděl, že se chce na naši planetu podívat i filmovou řečí, věděl jsem, že výsledek bude krásný.

Jaké poselství si s sebou dokument Home nese?

Zdá se mi, že je Bertrand optimista. Poté, co obrazově i zvukově odvypráví, co všechno jsme se svou planetou udělali, řekne: Na pesimismus je pozdě.

To vypadá jako nesmyslná věta, ale je logická. Člověk mohl být pesimista někdy před deseti lety, ale teď už musí hledat, co mu na Zemi zbylo dobrého. Můžu mít monolog?

Jen do toho.

Myslím, že nejpřiléhavější přívlastek pro film Home je slovo úžasný. Je úžasný svými obrazy, hudbou a hlavně tím, jak srozumitelně nám říká, že zeměkoule je náš domov a že všechno se vším souvisí.

Ještě nikdo mi to neřekl tak po lopatě jako Bertrand. Ukazuje nám, jak je náš domov krásný, jak jsme za něj odpovědní a především, že co se šustne na jednom konci planety, má svůj vliv i na úplně jiném konci. Kácení deštných pralesů nebo zmenšování polární čepičky se týká absolutně všech lidí. Stejně jako znečišťování vod, protože voda je na Zemi jen jedna.

Mně ten film připadá úchvatný. Snaží se ukázat, že i když jsme toho hodně zničili, zamořili, jsou ještě krásy, které zůstávají. Že deštného pralesa pořád ještě padesát procent zbylo. Poskytuje zdroj optimismu. S pesimismem se tady asi nepořídí nic.

Měl film vliv i na vaše vlastní chování k životnímu prostředí?

Na natáčení jsem začal jezdit dopravními prostředky a ne autem, což bych před zhlédnutím nedělal, protože řídím rád. Už dlouho doma třídíme odpad. A začínám přemýšlet, co ještě bych mohl udělat víc.

Třeba na chalupě topit dřívím a ne briketami. Ze dříví je lepší kouř. Až spálím svou zásobu briket, další už nekoupím. Obecně toho ale dělám málo.

Proč myslíte, že si pro projekt Home vybrali právě vás?

V mém projevu asi cítí nějaké učitelství, věří, že bych to všechno mohl divákům srozumitelně sdělit. Snad se to povede. Syn Honza mi před natáčením říkal: „Proboha táto, nebuď patetický. Obraz a hudba už samy o sobě patos dodají, nepřikládej další polínka.“

Jenže pak se stala taková hrozná náhoda. On někam letěl, ještě se se mnou chtěl rozloučit a mým telefonem slyšel, jak to říkám. A hned na mě: „Ty mluvíš jak na náměstí, mluv komorně!“ Tak jsem říkal ve studiu, že bych asi měl trochu ubrat. A oni, že si to taky myslí.

Vnímáte i politickou diskusi okolo ekologie, třeba výroky pana prezidenta?

Jestli se někomu Home líbit nebude, tak je to pan prezident. Nejen, že film popírá všechna jeho tvrzení, ale navíc by musel dvě hodiny poslouchat můj hlas. A my spolu moc nemluvíme, od jisté doby...

Nemá rád vaše filmy.

Tím to není. On je typ člověka, který rozumí všemu, a bohužel mu nebyl dán smysl pro humor. Má v téhle oblasti, abych to řekl jeho slovy, slabou rozlišovací schopnost.

Takže Divadlo Járy Cimrmana považuje za dikobrazí humor, což, myslím, je důkaz, že by do našeho oboru moc zasahovat neměl. Ale kvůli tomu ne, vždyť je spousta lidí, kteří naše divadlo nemilují. Já ho nemám rád z jiných, mnohem podstatnějších důvodů. Ty bych ale raději nechal na jindy.

 

Dokument Home (v české verzi s hlasem Zdeňka Svěráka) - Yann Arthus-Bertrand
Premiéra: po celé planetě ve stejný den – 5. června
V Praze se bude promítat na Kampě, vstup volný