Autor komiksů Guy Delisle procestoval jako animátor kus Asie. V hlavním městě Severní Koreje Pchjongjangu pobýval právě při práci na střihu animovaného filmu. Už jeho přílet v začátku příběhu slibuje, že nepůjde jen o popis života cizince uprostřed jednoho z nejtužších režimů světa. Veze si s sebou román 1984 od George Orwella.

Téměř po celý pobyt se o něj starají průvodce a řidič. S nimi se pokloní soše Kim Ir-Sena, navštíví stanici metra, které nejspíš nemá pokračování, zhlédne muzeum přátelství, kde jsou dary ze všech zemí světa pro severokorejské vůdce, a projde se prázdným sportovním stadionem.

Černo-bílá kresba podtrhuje ponurost země

Ironickými vtípky se to v komiksu jen hemží. Například hra: Najdi imperialistického špiona. Na několika obrázcích, rozesetých po celé knize, stojí soudruzi nastoupeni jako při ranním hlášení a čtenář má odhalit záškodníka.

Prvním je ten, jenž nenosí odznak Kim Ir-Sena ani Kim Čong-Ila na hrudi. Druhým ten, kdo ho má špinavý, přičemž na posledním obrázku jsou ze spiklenectví obviněni i ostatní podle hesla padni komu padni.

Černo-bílá autorova kresba je strohá a jednoduchá, což komiksu o nudném a šedivém životě ve městě stínů přidává na ponurosti. Příběh se uzavírá, když postavička autora na konci pobytu vypouští z okna vlaštovku vytvořenou z náčrtku posledního záběru filmu, což je jeden z mála jeho svobodných činů na území Severní Koreje.

Společně s dokumentem režisérky Lindy Jablonské Vítejte v KLDR svědčí i tento komiks o rostoucím zájmu tvůrců o „skanzen komunismu“ ve východní Asii. Přitom Delisle neřeší, jestli zájem napomáhá propagandě vůdců v čele strany nebo ne. Hlavně si hraje se symboly, idejemi a s absurditou, přičemž je s nadsázkou komentuje.

 

Guy Delisle: Pchjongjang
Nakladatelství BB/art, 180 stran, 399 Kč