Lamr se narodil v červnu 1943 v Olomouci; pochází z rodu kamnářů a keramiků usazených po několika generacích v Litovli a k této rodinné tradici se hrdě hlásí. Jeho výtvarný záběr byl vždy všestranný. Zůstal především malířem, ale je i grafikem, designérem, sochařem a keramikem a svými díly také ozdobil řadu interiérů současné architektury. Pracuje s nejrozmanitějšími materiály, od dřeva až po sklo.

Celá horní část Mánesa je prozářena jeho abstraktními díly, která diváka obklopují ze všech stran. Jsou na stěnách jako závěsné obrazy, na podlaze jako objekty a visí i od stropu jako dekorativní panneau. Člověk se tu koupe v Lamrových zářivých barvách, má pocit estetického uvolnění a vnitřní radosti. Malby z posledních let jsou hravou kreací, roztančenými formami v barvách slunečního spektra, což je francouzská paleta Roberta Delaunaye, kterou Lamr zbožňuje.

Tvorba ze studentských let

Dolní prostory jsou věnované jeho starší tvorbě, vznikající od poloviny 60. let, kdy v Brně absolvoval uměleckoprůmyslovou školu a poté krátce působil na Barrandově jako asistent režie. Inspiraci hledal v imaginativním umění, ale i v komiksu a reklamních poutačích, ovlivnil ho popart a zaujala ho i moderní exprese. Z evropské nové figurace mu byli nejbližší malíři Jean Dubuffet a sochařka Niki de Saint-Phalle, oba díky smyslu pro dekorativnost a pestrou barevnost.

Lamr bývá často zařazován mezi představitele grotesknosti v českém umění. Ale jak ukazuje výstava v Mánesu, v jeho tvorbě nikdy nebylo nic útočného, provokujícího či šokujícího. Na vše se umělec díval laskavě se smyslem pro jemný humor, hravost a kreativitu. Vytvořil si tak v českém prostředí nezaměnitelný svět metafor a symbolů, opřený o pohled, v němž není nic zádumčivého či melancholického.

Velkou Lamrovu bilanci malířské a sochařské tvorby podpořily sponzorsky Česká spořitelna a UniCredit Bank. Ve výstavní síni Mánes je otevřena do 29. 3., denně kromě pondělí od 10 do 17 hodin.