Americký karikaturista, jenž byl i členem motorkářského gangu Supové silnic, se při práci na komiksu o Ernestu Rafaelu Guevarovi de la Serna alias Che Guevarovi moc nevyznamenal.

Už úvodní obrázek dvou mužů na ulici plné portrétů revolucionářské máničky, kdy jeden nahlas přemítá, kdo je ten člověk, jehož tvář vidí úplně všude, působí jako zbytečná zkratka.

Che Guevara je zbytečně heroizován

Hned za ním totiž – hlava nehlava – začíná od kolébky příběh partyzána. A právě scénář je největší slabinou komiksu. Je v něm vylíčen celý život Che Guevary od mládí, prožitého za vlády prezidenta Peróna v Argentině, přes cesty po Jižní Americe, revoluci na Kubě po boku Fidela Castra, milostná vzplanutí, africká dobrodružství až po smrt v Bolívii.

Velmi kaleidoskopicky a často na úkor plynulosti příběhu a návaznosti jednotlivých životních etap. Navíc je pohádkově nekritický a chrabrého prince Che Guevaru heroizuje až za práh směšnosti.

Komiksové vyprávění má sice vlastní a často dosti zkratkovité způsoby kladení jednotlivých scén za sebe, ale zde to vypadá, jako by bylo vše spíchnuto horkou jehlou. Kresebný rukopis autora komiksového hrdiny Trashmana Spaina Rodrigueze je sice výrazný, ale i ten – nejvíce v akčních scénách – působí nedotaženě.

Obrázkový životopis má už na titulu hodnocení nositele Pulitzerovy ceny za komiks Maus Arta Spiegelmana: Spainovo pojetí Che je brilantní a radikální. V tomto případě je výkřik jen reklamní vábničkou a potvrzením podezření, že tvůrci v oboru spolu často drží basu. Prostě současné tsunami chegevaromanie vyplavilo na břeh knižního trhu sice lákavý, ale ne moc zdařilý komiks.

 

Spain Rodriguez: Che
Jota, 112 stran, 278 Kč